Kind van twee culturen

Hannie 21 juli 2024
Een week na het overlijden van zijn vader wordt Amir hier pas van op de hoogte gebracht. Omdat hij zijn vader al eerder dood had verklaard, toen zijn ouders scheidden, besluit hij dit bericht weg te stoppen en er niet op te reageren, maar langzamerhand blijkt dat hij dit niet volhoudt. Van de familie van zijn moeder is een uitgebreide stamboom bekend en van zijn vader weet hij heel weinig. Om hier verandering in aan te brengen vertrekt hij naar Alexandrië, waar hij veel over zijn vader te weten komt.

Dan blijkt hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de levens van vader en zoon. De lezer is hier al eerder van op de hoogte. De verhalen worden verteld vanuit het perspectief van zowel vader als zoon. Nessim leren we al kennen als hij nog jong is en in Alexandrië leeft, de tijd waarin Nasser een leidersrol speelde. In zijn puberteit werd hij verliefd op een Joods meisje, iets wat not done was in die tijd. Toen uit hun liefdesrelatie ook nog een kind werd geboren, hoopte hij door naar Europa te vertrekken een leven met Sarah te kunnen opbouwen, maar dit bleek onmogelijk te zijn.

Amir is een slimme jongen en hij ontwikkelt zich tot consultant bij een bedrijf op de Zuid-As. Maar zijn hart ligt bij het ‘gewonere’ leven in de provincie. Steeds meer verlegt hij zijn werkgebied naar Enschede. Hij heeft een relatie met Guusje, een leerkracht op de basisschool. Ook voor haar verzwijgt hij zijn verleden. Tot het niet meer mogelijk is alles weg te stoppen en hij in een opwelling naar Egypte vertrekt. Daar ontdekt hij wat bij de lezer al bekend was.

Tussen morgenzee (Alexandrië) en avondland (Sint-Jansberg bij Nijmegen, de woonplaats van Amir) is geschreven vanuit verschillende perspectieven. De wisseling geschiedt zonder extra vermelding, maar uit de context is duidelijk waarover het verhaal gaat. Heel origineel is het perspectief vanuit de woonplaatsen van vader en zoon. Beide plaatsen richten zich rechtstreeks tot de lezer. We komen veel te weten over de verschillende culturen, de religies en de gedachtegangen van zowel Nessim als Amir. In het laatste gedeelte van het boek komt de moeder van Amir veel in beeld. Vanuit haar perspectief lezen we hoe zij het huwelijk en de religie beleefd heeft. Dit voegt een extra dimensie toe aan het verhaal.

De auteur heeft veel aanvullende informatie in zijn boek verwerkt, af en toe haalt dat de vaart uit het verhaal. Hij weidt erg uit over sommige onderwerpen, wat wel getuigt van gedegen kennis van veel zaken. Zijn stijl is schilderachtig en poëtisch en dat zorgt voor veel leesplezier, je ziet de verschillende beelden zich voor je ogen afspelen. Voor een debuut is dit een erg goed verhaal, hoewel sommige gedeeltes wat minder uitgebreid hadden gemogen. Maar een tweede boek van deze schrijver zou ik zeker oppakken. Ik ben erg benieuwd met welk onderwerp hij zich dan zal bezighouden. De roman bestaat uit fictie, maar ook komen er diverse historische gegevens voorbij. Een interessant verhaal dat voor het leesplezier iets beknopter had gemogen.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie