Weer een nieuwe romance in het ijskoude dorpje Joy

Hannie 18 juli 2024
Zoals we in het tweede deel van deze serie al hebben gelezen, koesterde Jutta Wishbow liefde voor Rob. Maar hij koos voor het dorpshoofd Jasmijn. Ze gunt haar beste vriendin alle geluk van de wereld, maar blijft zelf met een gebroken hart achter. Ze werkt als dierenartsassistente bij Felix Snow in de praktijk en heeft het daar best naar haar zin. Op zekere dag komt er een onbekende man naar het dorpje toe, de geheimzinnige meneer Knife. Hij is van plan zich voor een half jaar te vestigen in het ijskoude Snow en huurt daarvoor het net vrijgekomen verblijf Ruby Lodge.

De eerste confrontatie met Jutta is niet erg plezierig. Maar dan vraagt de situatie erom dat Jutta gaat samenwerken met Krone Knife. Langzamerhand openen hun harten zich voor elkaar, alleen blijft Jutta zitten met een aantal vragen: welk geheim verbergt hij en wat gebeurt er als hij na een half jaar het dorp weer verlaat? Stukje bij beetje wordt duidelijk wat er allemaal speelt en wat het geheim is van meneer Knife. Maar is het ontdekken van de waarheid voldoende om hun liefde een kans te geven?

Wensen boven Ruby Lodge leest verrassend prettig. Het wollige taalgebruik dat de auteur in de de eerste twee delen hanteerde, is nu veel minder, waardoor het verhaal veel echter overkomt. Nog steeds komen er beeldende zinnen voor, maar deze metaforen doen veel puurder aan. Eline Hazelaar is echt gegroeid in dit derde deel. En niet alleen de liefde wordt hierin uitgebreid besproken, ook het geheim van Krone Knife voegt een extra dimensie toe aan het verhaal.

De personages worden goed neergezet, we herkennen hen al uit de eerdere delen. Vooral de karakters van Jutta en Krone komen goed uit de verf. Omdat het verhaal draait om meerdere personages, verdient het aanbeveling te starten met het eerste deel Hoop boven Wisteria Cottage. Je moet dan wel even het te beeldende taalgebruik voor lief nemen, maar je komt veel beter in het verhaal te zitten.

Wensen boven Ruby Lodge is een heerlijke feelgoodroman, waarin oude bekenden terugkeren met een interessant nieuw thema erin, dat doet verlangen naar het volgende deel over een van de andere personages (je kunt al voorspellen wie dat zal zijn, want nog niet iedereen heeft zijn ware liefde gevonden) uit het ijskoude bergdorpje Joy, een toepasselijke naam.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie