Een bijzondere relatie

Hannie 29 juli 2024
De vrouwelijke hoofdpersoon in dit boek werkt als klantenservicemedewerker bij een bedrijf, ze werkt alleen en heeft weinig op met haar collega’s. Buiten haar werk heeft ze alleen haar beste vriendin, die ze al kent sinds haar schoolperiode. Beiden zijn weggegaan uit de plaats waar ze gewoond hebben. Heel langzaam ontdek je de reden daarachter. Ook het contact met haar moeder staat op een laag pitje. Bovendien maakt ze een zielige indruk, haar enige houvast is haar oude printer die ze beschouwt als haar partner, haar vriend, haar maatje…

Op een dag krijgt ze bericht dat er op haar naam een pakket geleverd gaat worden, alleen de adressering is niet juist. Ze wordt bij het achterhalen van het pakket zenuwachtig en om haar frustraties af te reageren begint ze tegen haar printer te praten. Daar kan ze haar verhaal kwijt, het voelt alsof de printer haar begrijpt. Omdat haar baas te weten komt, dat ze erg veel praat tijdens haar werk, wordt ze op non-actief gezet. Ze is verplicht gesprekken met een coach te voeren om vandaar uit weer te kunnen reïntegreren. Maar voordat het zover is, wordt ze ontslagen vanwege reorganisatie van het bedrijf.

Xerox, de naam van de printer, is het debuut van Fien Veldman. Het verhaal is goed geschreven, maar wel heel apart om te lezen. Het hoofdpersonage wordt nergens bij naam genoemd, haar collega’s worden omschreven met de naam van de afdeling waarop ze werkzaam zijn. De hoofdpersoon maakt wel een duidelijke ontwikkeling door, alsof de gebeurtenissen haar uiteindelijk goed hebben gedaan en ze zich bevrijd voelt van het juk dat de maatschappij haar oplegde.

De stijl van Xerox is vlot en beeldend, je ziet de verbinding tussen hoofdpersoon en printer zich voor je ogen afspelen. Maar na het lezen is er geen afgerond gevoel, er blijven nog veel open eindjes over. Het verhaal doet wat bevreemdend en afstandelijk aan, wat zeker versterkt wordt, omdat nergens namen worden genoemd. Er is tussen de regels door een zekere diepgang te bespeuren, maar liever had ik gezien dat sommige passages meer uitgewerkt waren.

Xerox is een prima te lezen roman, maar ik miste wel een duidelijke verhaallijn. De vier hoofdstukken hebben de namen van de fases waarin de hoofdpersoon belandt als ze op non-actief wordt gesteld. Het hoofdstuk dat vanuit het perspectief van de printer is geschreven, doet origineel aan en daarin worden bepaalde situaties duidelijk voor de lezer. De andere drie hoofdstukken zijn vanuit het perspectief van de hoofdpersoon geschreven. Om een ander soort roman te lezen dan te doen gebruikelijk, is dit boek heel erg geschikt.

Meer recensies lezen? Neem een kijkje op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie