Lezersrecensie
Uitdagende, prachtige roman
Safae el Khannoussi (Tanger, 1994) is naast schrijver ook promovendus, docent en redacteur bij De Gids. Oroppa , verschenen bij Uitgeverij Pluim, is haar debuutroman.
Waar moet je beginnen wanneer een vuist dikke roman zich moeilijk laat samenvatten. Een roman met vele, al dan niet mysterieuze personages. Een roman waar je als lezer meegenomen wordt naar Amsterdam, Parijs en Tunis. Een roman waarbij binnen het verhaal, nog andere verhalen worden verteld en die eigenlijk ook weer een verhaal in zich hebben. En waar gebeurtenissen zich afspelen in het mysterieuze ‘eenentwintigste arrondissement’.
‘Nergens in de ordelijke, stofloze archieven van het Europese geheugen werd naar deze wonderlijke plek verwezen, die al jaren het onderwerp van raadselachtige toespelingen en bloedstollende anekdotes was. Nergens gaf een kaart het gebied aan waar deze fantastische vertellingen zich afspeelden.’
Centraal in het verhaal staat de Joods-Marokkaanse kunstenares Salomé Abergel. In de jaren ’80 is zij om niet geheel duidelijke redenen gevangen genomen en gemarteld door de Marokkaanse politie. Zij verdwijnt plotseling. Veel meer kom je eigenlijk niet over Salomé te weten, wel over de personages om haar heen. Ieder met zijn eigen verhaal en eigen stem die toch allemaal een linkje met Salomé blijken te hebben.
Het kost even tijd voor het boek je te pakken krijgt. De sprongen heen en weer in de tijd, de wisselingen tussen de personages en plaatsen vraagt een aandachtig lezen om niet halverwege de weg kwijt te raken. Prachtige taalgebruik en originele beelden laten je van het verhaal genieten. Het soms wat elitaire woordgebruik staat het leesplezier zeker niet in de weg. Met al de verhalen geeft de schrijver ook een inkijk in thema’s als ballingschap, kolonialisme en het migrantenbestaan en laten je nadenken over welke impact dit heeft.
‘Op Oroppa! riep hij. Wat een plek om de weg kwijt te raken. En jullie kunne allemaal mijn rug op!’
Voor wie de tijd neemt, uitgedaagd wil worden en kan genieten van mooie verhalen is Oroppa een boek dat zeker gelezen moet worden.
Waar moet je beginnen wanneer een vuist dikke roman zich moeilijk laat samenvatten. Een roman met vele, al dan niet mysterieuze personages. Een roman waar je als lezer meegenomen wordt naar Amsterdam, Parijs en Tunis. Een roman waarbij binnen het verhaal, nog andere verhalen worden verteld en die eigenlijk ook weer een verhaal in zich hebben. En waar gebeurtenissen zich afspelen in het mysterieuze ‘eenentwintigste arrondissement’.
‘Nergens in de ordelijke, stofloze archieven van het Europese geheugen werd naar deze wonderlijke plek verwezen, die al jaren het onderwerp van raadselachtige toespelingen en bloedstollende anekdotes was. Nergens gaf een kaart het gebied aan waar deze fantastische vertellingen zich afspeelden.’
Centraal in het verhaal staat de Joods-Marokkaanse kunstenares Salomé Abergel. In de jaren ’80 is zij om niet geheel duidelijke redenen gevangen genomen en gemarteld door de Marokkaanse politie. Zij verdwijnt plotseling. Veel meer kom je eigenlijk niet over Salomé te weten, wel over de personages om haar heen. Ieder met zijn eigen verhaal en eigen stem die toch allemaal een linkje met Salomé blijken te hebben.
Het kost even tijd voor het boek je te pakken krijgt. De sprongen heen en weer in de tijd, de wisselingen tussen de personages en plaatsen vraagt een aandachtig lezen om niet halverwege de weg kwijt te raken. Prachtige taalgebruik en originele beelden laten je van het verhaal genieten. Het soms wat elitaire woordgebruik staat het leesplezier zeker niet in de weg. Met al de verhalen geeft de schrijver ook een inkijk in thema’s als ballingschap, kolonialisme en het migrantenbestaan en laten je nadenken over welke impact dit heeft.
‘Op Oroppa! riep hij. Wat een plek om de weg kwijt te raken. En jullie kunne allemaal mijn rug op!’
Voor wie de tijd neemt, uitgedaagd wil worden en kan genieten van mooie verhalen is Oroppa een boek dat zeker gelezen moet worden.
1
Reageer op deze recensie