Een geslaagde ontmoeting

Harriet 24 september 2024 Hebban Recensent
Wat zou er gebeuren wanneer twee van je favoriete romanpersonages, namelijk Olive Kitteridge en Lucy Barton, elkaar ontmoeten? Dat lees je in de nieuwe roman van Pulitzer Prijs winnaar Elizabeth Strout. In ‘Vertel me alles’, vertaalt door Inger Limburg en Lucie van Rooijen, wordt de naar Crosby in Maine verhuisde Lucy Barton door bewoonster van het verzorgingshuis aldaar, Olive Kitterigde, uitgenodigd om op bezoek te komen. Olive heeft namelijk een verhaal te vertellen aan de schrijfster. En hier blijft het niet bij. Regelmatig zullen de twee elkaar ontmoeten en verhalen vertellen, verhalen van ‘onopgetekende levens’ zoals Lucy Barton ze noemt. Verhalen over dood, liefde, eenzaamheid en je begrepen voelen. Verhalen die belangrijk zijn om ook naar te luisteren.

‘We hebben elkaar altijd veel te vertellen maar zijn we ook beried om echt naar elkaar te luisteren, in staan om echte interesse op te brengen want wat zijn we anders allemaal toch eenzaam.’

Naast deze verhaallijn is er een tweede verhaallijn waarbij de schrijver het voor echte Stroutliefhebbers niet onbekende personage Bob Burgess de hoofdrol laat spelen. Samen met Lucy gaat hij regelmatig wandelen, een gewoonte die is ontstaan in de corona-periode. Tijdens die wandelingen bespreken zij samen de verhalen en het leven op een soms filosofische manier. Het wordt moeilijker voor Bob wanneer hij, als advocaat, de verdediging op zich neemt van Matthew Beach die ervan wordt verdacht zijn moeder te hebben vermoord. Door Matthew wordt Bob geconfronteerd met zijn eigen traumatische verleden.

Op een heel natuurlijke manier lukt het Strout om beide verhaallijnen met elkaar te verwezen. In haar zo bekende schrijfstijl neemt ze je mee door de vier seizoenen van een jaar in Crosby. Mooie beschrijvingen van de veranderingen in de natuur, maar ook de herkenbaarheid van de personages. Levensechte dialogen die voelen alsof je als lezer bij de hoofdpersonages op de bank zit. Door het af en toe gebruiken van een flashforward blijf je nieuwsgierig naar wat er komen gaat.
Het boek kent, door alle verhalen, veel personages waardoor je wel bij de les moet blijven. Maar dat is zeker geen staf door de vele mooie zinnen in het verhaal.

De ontmoeting van Lucy en Olive in ‘Vertel me alles’ is absoluut geslaagd. Het levert een aantal indrukwekkende verhalen op die laten zien wat de essentie van het leven is.

‘‘Mensen,’ zei Lucy zacht terwijl ze achteroverleunde. ‘Mensen en het leven dat ze leiden. Dat is de essentie.’
‘En zo is het,’ knikte Olive.’

Meer recensies van Harriet