Lees dit boek!

Head in the books 10 december 2021
Het verhaal
Yara wil graag een paar maanden door Azië trekken. Dit dik tegen de zin van haar ouders. Ze denken dat Yara het niet aankan en waarom zou je ook naar een land als Indonesië gaan? Yara trekt zich hier niets van aan en vertrekt in haar eentje, terwijl haar beste vriendin Ifke naar California gaat om ook een paar maanden alleen rond te trekken en een scenario-schrijfcursus te volgen. Yara en Ifke wilden graag samen op reis, maar raakten er maar niet uit waar ze juist naartoe wilden. Daarom besloten ze om apart te gaan. Yara haar grote droom is om naar Indonesië te gaan, en daarnaast wil ze haar Instagramaccount boven 10K volgers laten gaan.

Yara had het plan om voor een vrijwilligersorganisatie te werken waar ze zou helpen met het bouwen van watervoorzieningen voor de lokale bevolkingen. Wanneer dit plan niet zo soepel verloopt besluit ze om haar tijd in Azië nuttig te besteden en trekt ze van stad naar stad en naar verschillende landen. Zo kan ze verschillende dingen posten op haar Instagramaccount en bereikt ze steeds meer volgers.

Op een van de projecten die ze onderweg doet, komt ze Ro tegen. Een jongen uit Italië die ook al enkele maanden in Indonesië vrijwilligerswerk doet. Ze houden contact en Yara merkt dat ze hem mist wanneer ze alleen naar een nieuw land of stad gaat. Ze spreken af en toe af en leren veel dingen van elkaar.

Ro daagt Yara uit om minder bezig te zijn met het perfecte plaatje, en Yara daagt Ro op haar manier uit om ook verschillende opdrachten te doen.

Daarnaast heeft Yara ook veel moeite met hoe ze eruit ziet. Ze doet er alles aan om perfect op de foto’s te staan die ze neemt, maar denkt te veel na over wat mensen over haar zouden zeggen. Onder al haar make-up schuilt een onzeker meisje met weinig zelfvertrouwen over hoe ze eruit ziet. Maar kan ze dit allemaal op het einde van de reis loslaten en eindelijk zijn wie ze wil zijn? Zonder rekening te houden met haar 10K volgers op Instagram?

Mijn mening
Soms had ik heel veel zin om Yara eens goed te zeggen wat ze waard is en daarnaast wilde ik haar ook een hele dikke knuffel geven. Ik vind het zo erg als je je perfect wil voordoen voor mensen die je alleen maar online kent. Word je daar zelf echt gelukkig van?

Yara moet accepteren dat ze er misschien een beetje anders uitziet, maar dat iedereen wel iets heeft dat ze niet zo fijn vinden. Ik ben wel blij dat ze tijdens de reis zichzelf steeds meer leerde accepteren.

Het is ook wel interessant om te lezen hoe ver iemand kan gaan voor het perfecte plaatje op Instagram. Maar een niet zo ‘perfecte’ foto is ook wel eens fijn. En vooral heel echt.

Ik vind het super hoe Carlie van Tongeren het verhaal vertelt van Yara. Hoe ze haar eigen ervaringen in het boek heeft gegoten. Ik was echt met verwondering aan het lezen en kreeg zelfs soms zin om net zoals Yara op reis te gaan en vrijwilligerswerk te doen. Dankjewel Carlie om een heel sterk personage neer te zetten.

Aanrader?
JA JA JA! Dit boek had echt alles. Avontuur, liefde, een sterk personage waar je van gaat houden. Zeker vijf sterren en ik ga het iedereen aanraden!

Meer recensies van Head in the books