Geniet ervan, van dit boek, maar ook van het leven!

HeavenLeighBooks 02 september 2024
“Als je toch honderd wordt, kun je net zo goed gelukkig zijn” is een Koreaanse bestseller geschreven door de gepensioneerde psychiater Dr. Rhee Kun Hoo. Dit is een boek dat iedereen tenminste 1x gelezen zou moeten hebben. Het verhaal leest weg alsof je in gesprek bent met deze wijze oudere man, die je in laat zien dat simpel denken soms een groot geluksgevoel kan oproepen. Hij laat je nadenken, soms zelfs dingen net even op een andere manier interpreteren, of bekijken. Terwijl je terug gaat kijken naar de dingen die je zelf misschien wel of niet meegemaakt hebt al in je leven en daarmee laat hij je automatisch ook bedenken wat je nog wilt met de tijd die je nog gegund is. Dit boek straalt een enorme rust uit tijdens het lezen en geeft je een enorm fijn gevoel. Sommige dingen had je zelf kunnen bedenken, maar doordat hij het aanhaalt in dit boek sta je er opeens ook echt bij stil. Heel mooi ook hoe hij zegt: “mijn wens is dat dit boek een beginpunt wordt voor jou, om je eigen regels voor het leven te maken”. Tenslotte is gelukt voor iedereen anders. Mijn gelukt hoeft jouw geluk niet te zijn, leeft jouw leven zoals jij het wilt en zoals het jouw gelukkig maakt!

Dr. Rhee Kun Hoo is al veel geweest in het leven (en veel dingen nog steeds), zo draagt hij de titels: psychiater, humanist, activist, oorlogsoverlevende, echtgenoot, vader en grootvader. Daarover deelt hij zijn wijsheden, ervaringen, ideeen, mijmeringen, inzichten enz. Hij neemt je in dit boek mee in zijn verhaal en de dingen die hij meegemaakt heeft. Iedereen is tegenwoordig zo druk met van alles, dat ze niet meer zien wat zich vlak voor hun neus afspeelt. Soms is een pas op de plaats weleens goed om terug te blikken op je leven. Je bepaald altijd een deel van je eigen geluk, geluk kun je maken, als je het zelf maar wilt. Hij geeft in dit boek zoveel insteken en wijsheden over hoe je kunt kijken naar bepaalde levensvragen, super interessant en intrigerend.

Het boek is opgedeeld in vijf delen, waarin hij je stap voor stap meeneemt en laat nadenken.
Deel 1: De keiharde waarheid over ouder worden.
Deel 2: Zorg ervoor dat je nergens spijt van hebt.
Deel 3: Het geheim van ‘nog lang en gelukkig’.
Deel 4: Het voordeel van ouder worden.
Deel 5: Hoe je vandaag nog kunt beginnen met ‘nog lang en gelukkig’.
Zowel positieve als negatieve ervaringen maken een leven, bij niemand is het alleen maar rozengeur en maneschijn. Hoe ga je om met spijt en dingen die je juist wel, of juist niet gedaan hebt? Misschien komt van spijt juist wel nog meer spijt?

Het lezen van “Als je toch honderd wordt, kun je net zo goed gelukkig zijn” vond ik een hele bijzondere ervaring. Het wist mij te raken en aan te zetten tot nadenken. Ik geniet al heel erg van simpele en kleine dingen ( mede door de ervaringen die ik tot nu toe gehad heb met het leven), maar door erbij stil te staan via dit boek, doe ik dit nog bewuster. Ik doe mijn best om deze instelling door te geven aan mijn zoontje en als hij oud genoeg is zal ik hem dit boek geven zodat hij het kan lezen. “Als je toch honderd wordt, kun je net zo goed gelukkig zijn” is een prachtig cadeauboek voor iedereen, ik ga het zeker onthouden en cadeau doen tijdens (bijv.) verjaardagen! Ik hoop dat jullie het gaan lezen en het jullie ook iets goeds mag brengen, geniet ervan, van dit boek, maar ook van het leven!

Meer recensies van HeavenLeighBooks