Prachtige historische roman..

Rome, 2019. Wanneer Giuseppe Russo, een rijke antiquair, door een zware financiële tegenslag plotseling alles verliest, sleurt hij zijn gezin mee de afgrond in. Moeder Ginevra gooit na een tijdje de handdoek in de ring. Dochter Elena probeert het gezin overeind te houden in een afgedankte caravan aan de oever van de Tiber. Kort nadat ze op stelen wordt betrapt door sterrenchef Matteo Amato neemt haar leven een onverwachte wending en is niets nog wat het lijkt in de Eeuwige Stad.

“Bitter” is een prachtige en intrigerende tweede roman geschreven door Ann Galland. Eerder verscheen er al van haar hand de roman met de titel “Aroma”. Het verhaal is prima los te lezen, maar toch vond ik het zelf prettig dat ik eerst haar voorgaande boek gelezen heb. Het verhaal gaat namelijk verder met het volwassen leven van Matteo, het zoontje van Alba uit “Aroma”. Je leest dit verhaal vooral vanuit de personages Elena en Matteo. Elena is de dochter van het gezin Russo en probeert haar familie samen te houden. Ze woont gezamenlijk met haar broertjes en vader met een drankprobleem in een caravan aan de oever van de Tiber. Haar moeder was het zat en is plots verdwenen uit hun leven. Matteo, is de chef van een gerenommeerde sterrenzaak La Scala en zijn moeder Alba ligt al geruime tijd in een coma. Elena plundert met haar juten draagzak zo af en toe spullen bij Matteo, tot hij haar op een dag in de lurven pakt en dat blijkt een keerpunt voor beide personages te zijn. Vanaf dat punt begint dit nieuwe avontuur in het prachtige Rome en misschien hadden Matteo en Elena elkaar wel harder nodig dan ze vooraf dachten. Hun complexe verhaallijnen verweven zich langzaamaan steeds meer.

De schrijfstijl van Ann Galland is vlot, hartverwarmend, uniek, vermakelijk, interessant en gedetailleerd. Ook in dit boek staan weer Italiaanse woorden en zinnen (deze worden tijdens het lezen wel subtiel vertaald, omdat het anders niet te begrijpen is voor de meeste lezers), maar dit geeft weer een hele originele en sfeervolle leesbeleving vond ik. Er worden veel details gebruikt om verschillende plekken te omschrijven, waardoor het geheel voor je ogen tot leven komt. De hoofdstukken zijn ook niet zo lang, waardoor je voor je gevoel nog sneller door het verhaal heen vliegt. Je bent vanaf het begin ontzettend nieuwsgierig hoe dit alles voor Elena en Matteo af gaat lopen en je leeft gedurende het verhaal dan ook enorm met hun mee. Je ziet hoe deze sterke personages zichzelf weten te ontwikkelen en je kunt niet anders dan ze in je hart sluiten. “Bitter” is een verhaal over familie, verdriet, verlies, bedrog, verraad, geheimen, schuldbesef, hoop en vertrouwen. Dit verhaal is absoluut een aanrader voor iedereen die een goede (historische) roman weet te waarderen.

Meer recensies van HeavenLeighBooks