Meeslepende young adult over opnieuw je kracht vinden na een enorme tegenslag..

Achterflap:
De zestienjarige Asha is dol op paarden. Haar leven draait om het verzorgen en trainen van haar pony Missy en de wedstrijden die ze samen rijden. Wanneer Missy op oudejaarsavond plotseling komt te overlijden, valt Asha’s hele structuur weg en is ze haar beste maatje kwijt. Ze gaat door een donkere periode en twijfelt aan alles in haar leven: vriendschappen, haar achtergrond, haar toekomstplannen en wie ze is. Verwarrend is ook dat ze steeds meer gehecht raakt aan haar sportmaatje Jurre. Uiteindelijk beslist Asha om verder te gaan met een ander paard, maar dat loopt totaal niet zoals verwacht. Komt Asha deze nieuwe tegenslag te boven en vindt ze haar eigen weg?

Recensie:
“Blijf bij me in het donker” is alweer de vijfde meeslepende young adult en het tweede deel van een tweeluik, geschreven door Jacodine van de Velde. Het verhaal overlapt deels met het eerste deel “Het licht in jou en mij”, maar gaat vervolgens wel nog weer een stukje verder in de tijd dan waar het eerste deel geëindigd is. Zelf zou ik het niet aanraden om de boeken los van elkaar te lezen, omdat je anders gewoon teveel informatie mist en nu leer je de vrienden van Asha veel beter kennen. In dit boek volgen we Asha, een zestienjarig meisje die leeft voor het trainen en verzorgen van haar pony Missy, waar ze samen ook dressuurwedstrijden mee rijd. Op een avond gaat het helemaal niet goed met Missy en ondanks dat ze alles proberen en uit de kast trekken, komen ze toch op een punt dat ze Missy uit haar lijden moeten verlossen.

Asha haar leven draaide om Missy en ze was ook gewoon haar allerbeste maatje. Door het verliezen van Missy komt Asha in een behoorlijk zwart gat terecht. Haar dagen lijken eeuwen te duren en daarnaast is ze ontzettend moe en heeft ze helemaal geen fut, energie of zin om dingen te ondernemen. De eerste vijf hoofdstukken zorgde er al voor dat de tranen over mijn wangen liepen, want niemand kan dit zo realistisch en pakkend omschrijven als dat Jacodine dit kan. Helemaal als je zelf huisdieren hebt of als je dol bent op dieren, zorg dan maar dat je direct met starten zakdoekjes naast je hebt staan, want ondanks dat dit bij het leven hoort, gaat het niet fijn zijn.

Het eerste gedeelte van het verhaal gaat heel erg snel en je krijgt alleen maar een hele beknopte omschrijving van hoe het nu precies allemaal verloopt in het leven van Asha, na dit grote verlies. Naar mij mening was het wel iets te beknopt, waardoor ik veel vraagtekens had en niet zo goed wist wat zich hier nu de afgelopen maanden allemaal precies had afgespeeld. Haar leven ging door, maar allemaal op de automatische piloot, zelf had ik hier nog wel wat uitgebreider over willen lezen, wat deed ze nu precies en welke gevoelens had ze hierbij. Wel is het heel mooi om te zien dat ze uiteindelijk nieuwe doelen krijgt en zo haar leven weer steeds meer in eigen handen durft te nemen. De bij-personages waren ook allemaal op hun plek in het verhaal, er zijn mooie vriendschappen die uitgediept worden en ze heeft een ontzettend lieve familie die voor haar klaar staat op de momenten dat dit nodig is. Rouwen en verwerken is iets dat je zelf moet doen, maar het is wel heel fijn als je weet dat er mensen zijn waar je op terug kunt vallen.

De schrijfstijl van Jacodine is vlot, prettig, realistisch, pakkend, emotioneel en meeslepend. De auteur weet je echt het verhaal in te trekken en heftige onderwerpen gaat ze zeker niet uit de weg. Er is een mooie balans tussen luchtig en serieus, waardoor het nergens te zwaar aanvoelt. Je leeft enorm mee met Asha en de andere personages en je hoopt dat ze zichzelf weer helemaal terug weet te vinden en alles een plekje kan geven. Ondanks dat ik even mijn weg moest vinden in dit verhaal wist het mij toch weer te raken en heeft het mij weer heel wat mooie leesuurtje bezorgd. “Blijf bij me in het donker” is een mooi en meeslepend young adult verhaal over opnieuw je plekje en kracht vinden na een hele grote en verdrietige tegenslag en het laat je zien dat je meer kunt bereiken dan je misschien vooraf dacht, zolang je maar niet opgeeft.

Meer recensies van HeavenLeighBooks