Dit boek is leuk voor iedereen.. jong of oud, ga het lekker lezen of voorlezen!

HeavenLeighBooks 10 september 2024
Achterflap:
Het is afgelopen met gaten in je sokken, jeuk waar je net niet bij kan en beschimmelde kaas - de dwarsliggers zijn nu regelaars, en ze helpen mensen in plaats van hen het leven zuur te maken.
Het leven lijkt eindelijk volmaakt... Tot de stad Kronkeldonk geteisterd wordt door de ene ramp na de andere. Huizen worden op zijn kop gezet, het stinkt er naar smerige zweetsokken, kleren verdwijnen en nog veel meer eigenaardige dingen. Lukt het Stip en zijn vrienden om de daders te ontmaskeren?

Recensie:
“Dwars & Co en de rampenregen” is het tweede knotsgekke avontuur over de dwarsliggers (uh, eigenlijk moet ik zeggen de regelaars, wat ze proberen vanaf nu meer te regelen i.p.v. dwars te liggen, of dat ook daadwerkelijk lukt?). Dit doen ze vooral in de Wirwarstraat, een van de vele straten in Kronkeldonk. Ze staan de mensen zeg maar een beetje bij, met hun vele geniale apparaten, die het leven van de mensmormels een stukje makkelijker zouden moeten maken. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, of Stip en zijn vrienden (Dox, Flo, Klum en Dram) hebben er een oplossing voor. Dit boek is net als het eerste deel weer gigantisch grappig en als je het voor elkaar krijgt om tot je het uitgelezen hebt, niet te lachen of grinniken, ben je echt een kampioen die een gouden medaille verdiend. Het is gewoon onmogelijk. Eigenlijk zou er gewoon elk jaar verplicht een nieuw deel van Dwars & Co moeten uitkomen, want verhalen zoals deze bezorgen kinderen zo ontzettend veel leesplezier, het is gewoon zielig om kinderen dat niet te gunnen!

Het is natuurlijk weer een groot avontuur en de gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op. Je kunt veel over dit boek zeggen, maar niet dat het saai is. Wie teisteren Kronkeldonk toch? Naast de tekst staat dit boek bomvol met allemaal gave zwart/wit illustraties van Bas Schel. Het is een lekkere drukke bende en er is dus genoeg te bekijken. De tekst en de illustraties sluiten perfect op elkaar aan en daar waar dit nodig is vullen ze elkaar nog extra aan. De illustraties benadrukken de grappige situaties nog net even een beetje extra. De opmaakt van de tekst is speels, dikgedrukte woorden, schuin, of extra grote zinnen, dit boek heeft het allemaal. Wie teisteren Kronkeldonk toch? Wie maakt er een nog grotere wirwar van dan het al was? Dit kan niet langer zo doorgaan. Je leeft enorm mee met Stip en zijn vrienden en je hoopt dat ze ongeschonden het einde zullen gaan halen en de daders kunnen stoppen.

De schrijfstijl van Rico Hop is vermakelijk, plezierig, knotsgek, lekker dwars en vlot. Je vliegt echt door het verhaal heen en zonder dat je het door hebt ben je zo weer een aantal hoofdstukken verder. De fantasie die in dit boek zit is ongelofelijk en wat ik al zei in mijn recensie van het eerste deel het sluit ook zo goed aan op de logica en denkwijze van kinderen. Daarnaast is het soms ook gewoon op een bepaalde grappige manier herkenbaar, omdat sommige woorden heel logisch verzonnen zijn. Het doet je als ouder denken aan alle woorden die je eigen kinderen maken of maakte van bepaalde dingen/spullen of apparaten.

Kortom, de boeken van “Dwars & Co” horen eigenlijk gewoon in elke schoolbibliotheek te staan, het zou verplicht moeten zijn! “Dwars & Go en de rampenregen” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer, ach wat maakt die leeftijd ook uit, dit boek is leuk voor iedereen, jong of oud, ga het lekker lezen of voorlezen!

Meer recensies van HeavenLeighBooks