Een vrolijk, mooi en hartverwarmend verhaal over verbinding en vriendschap..

HeavenLeighBooks 04 september 2024

“Het genootschap van puzzelmakers” is een hartverwarmende en vrolijke roman over verbinding en vriendschap, geschreven door Samuel Burr. Gedurende het verhaal vind je langzaamaan steeds meer puzzelstukjes, die ervoor zorgen dat alles uiteindelijk op zijn plaats valt. Je leest het verhaal vanuit het heden en uit het verleden, dit staat steeds aangegeven aan het begin van de hoofdstukken. In het heden volg je de twintiger Clayton Quist die opzoek is naar zijn afkomst. Hij groeide op tussen de slimme en scherpe geesten van het genootschap van puzzelmakers nadat hij als baby achtergelaten werd voor hun deur. Het genootschap is een groep die puzzels ontwerpt en maakt, eigenlijk een hele diverse selectie aan puzzels. De oprichtster Pippa Allsbrook laat hem na haar overlijden een laatste ultieme puzzel na, die hem zal helpen bij het vinden van de waarheid. Je leeft gedurende het verhaal heel erg mee met de slimme, maar naïeve Clayton. Af en toe was hij alleen niet echt als twintiger te omschrijven vond ik, laten we het op een oude geest houden. Je ziet hem tijdens het verhaal ontwikkelen en zelfverzekerder worden, hij leert zichzelf steeds beter kennen. Natuurlijk is het ook extra tof dat er puzzels in het boek staan die je als lezer op kunt lossen.

In het begin van het boek vind je een ledenlijst, met daarbij wie en wat hun functie is bij het genootschap. Vooral in het begin van het verhaal vond ik dit erg fijn, want het is in het begin wel even een wirwar aan personages waar je aan moet wennen. Wat wel opviel was dat ze echt allemaal behoorlijk oud zijn, de gemiddelde leeftijd lag behoorlijk hoog. Eenmaal een stukje op weg in dit verhaal leest het wel enorm vlot en ben met de pagina nieuwsgieriger naar wat er nu nog precies komen gaat. De schrijfstijl van Samuel Burr is vermakelijk, interessant, origineel, hartverwarmend en vlot. Het verhaal heeft je na een aantal hoofdstukken in zijn greep en stoppen met lezen is dan behoorlijk lastig, omdat je moet weten hoe dit alles nu precies af gaat lopen. Tijdens de hoofstukken in het verleden leer je steeds meer over de geschiedenis van het genootschap. In deze hoofdstukken leer je ook Pippa kennen, de oprichtster. Het verleden vult het heden een soort van aan, zodat je een goed en compleet beeld hebt van de zoektocht die Clayton heeft in het heden, met de uitleg ervan in het verleden.

“Het genootschap van puzzelmakers” is een bijzondere roman, niet te vergelijken met het grote gros. Een vrolijk, mooi en hartverwarmend verhaal over verbinding en vriendschap.

Meer recensies van HeavenLeighBooks