Feelgood met een mooie diepere laag!

HeavenLeighBooks 13 augustus 2024
Achterflap:
Fabiënne heeft het goed voor elkaar: ze is opgeklommen tot de top van de Nederlandse modewereld. Ze werkt hard om haar moeilijke jeugd te vergeten en het luxeleven te leiden waar ze altijd al van droomde. Samen met CEO Max, met wie ze een geheime relatie heeft, maakt ze plannen voor een glansrijke toekomst. Tot ze naar Parijs gaat voor een modebeurs. Daar brengt een bizarre ontmoeting met de knappe, gevoelige Adam haar succesverhaal aan het wankelen. Pijnlijke herinneringen komen meer dan ooit weer boven en plaatsen haar voor een dilemma. Durft ze haar carrière op het spel te zetten om voorgoed met het verleden af te rekenen?

Recensie:
“Ik heb het echt gemaakt” is een feelgoodroman die zich afspeelt in de modewereld, geschreven door Chantal Claassen. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Fabiënne, een hardwerkende en sympathieke vrouw die leeft voor haar werk en daardoor ook de top van de mode industrie heeft bereikt. Ondanks dat ze het goed voor elkaar heeft worstelt ze behoorlijk met haar verleden en daardoor ook met haar toekomst. Tijdens het lezen leer je Fabiënne langzaamaan beter kennen. Je leest wat zij denkt en voelt en daardoor kun je je goed inleven in haar verhaal. Maar is de manier hoe ze haar leven op dit moment invult nu ook wat ze voor zichzelf voor ogen had? Dan komen er ook nog eens allemaal gevoelens en herinneringen van vroeger terug omhoog, degene ze juist probeert te vergeten. Door flashbacks naar haar jeugd kom je erachter wat zich daar nu allemaal precies afgespeeld heeft, waardoor je ook weer extra meeleeft met Fabiënne. Je begrijpt haar keuzes en waarom ze zo keihard werkt om haar doelen te bereiken, maar je ziet ondertussen ook dat ze soms focust op de verkeerde dingen, waardoor ze haar eigen geluk in de weg staat.

De schrijfstijl van Chantal Claassen is gedetailleerd, hartverwarmend, vermakelijk, ontroerend, romantisch en meeslepend. De auteur beschrijft alles heel uitvoerig, wat zorgt dat je overal een duidelijk beeld bij krijgt. Eenmaal begonnen in dit boek lees je het binnen de kortste keren uit. Fabiënne haar geheime relatie met Max is bijzonder, hij bleef alleen naar mijn idee wel iets wat te vlak, iets meer uitwerking had misschien net iets meer toegevoegd aan zijn personages in het verhaal. De ontwikkeling en de bewustwording die Fabiënne meemaakt is heel sterk neergezet en dit is ook absoluut de kracht van het verhaal. Adem vond ik scherp en gevoelig tijdens de hele lift gebeurtenis en hij gaf Fabiënne mooie inzichten om verder te durven kijken dan haar neus lang is en te kiezen voor zichzelf. Iedereen heeft eigenlijk zo iemand in zijn/haar leven nodig. Kortom, “Ik heb het echt gemaakt” is een toffe en meeslepende feelgood met een mooie diepere laag. Een ontzettend vermakelijk verhaal om deze zomer te lezen!

Meer recensies van HeavenLeighBooks