Vermakelijk, origineel en verfrissend fantasieverhaal!

HeavenLeighBooks 08 augustus 2024
Achterflap:
Rae heeft altijd al een zwak gehad voor de slechteriken in de fantasy-series die ze graag leest. Ze zijn veel beter gekleed, hebben de beste oneliners en gaan tot het uiterste om hun doel te bereiken. Iets wat voor Rae niet mogelijk is omdat ze een terminale ziekte heeft. Maar dan krijgt ze onverwachts een aantrekkelijk aanbod: door in haar favoriete fantasyboek te stappen kan ze de magie vinden om zichzelf te genezen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn – en dat is het ook. Rae wordt namelijk niet wakker als de held van het verhaal, maar als de slechterik. Bovendien is het boek anders dan zij het zich herinnert. Maar Rae kan overweg met tegenslagen. En dus brengt ze alle slechteriken in het verhaal samen, in de hoop ze te verenigen in het gevecht tegen de Keizer. Maar terwijl het dodental oploopt, en de woede van de Keizer toeneemt, lijk het erop dat Rae en haar bondgenoten het misschien niet overleven tot de laatste bladzijde.

Recensie:
“Lang leven het kwaad” is het eerste deel uit de spannende fantasy-trilogie “tijd van ijzer”, geschreven door Sarah Rees Brennan. Het is een prachtige paperback editie met een boekenblok vol met verschillende rozen, echt een plaatje om te zien. Daarnaast is het ook nog eens een ontzettend origineel, verfrissend en vermakelijk fantasieverhaal, want zeg nu eerlijk: wie zou er nu niet willen ronddwalen in zijn/haar favoriete boek? Het verhaal voelt een beetje als een verhaal in een verhaal. Je beleeft het verhaal waarin Rae wakker is geworden, maar je gaat ook samen met Rae op missie om haar verhaal tot een succes te maken. Soms voelt het net alsof deze twee lijnen los staan van elkaar, maar toch ook weer niet, wat het wel wat rommelig maakt allemaal. Voor sommige lezers is dit misschien wel wat verwarrend, maar ik kon dat eigenlijk juist wel waarderen. Rae kent het originele verhaal goed, maar door de aanpassingen van de personages verandert dit, waardoor het zich begint te vervormen. Dit maakt het geheel natuurlijk best wel spannend en avontuurlijk, want op een geven moment is de uitkomst niet meer te voorspellen.

Rae is ongeneselijk ziek en komt steeds dichter bij het einde van haar leven, je zou denken dat dit een heftig en zwaar onderdeel is in het verhaal, maar dat is het juist niet, natuurlijk is het aangrijpend, maar het is vooral mooi en subtiel met een goede dosis humor door het verhaal heen verweven. Haar kracht is juist bewonderingswaardig. Zodra Rae zich in de fantasiewereld van haar favoriete boek bevindt, zit je op het puntje van je stoel. Je leest het verhaal naast het perspectief van Rae vanuit meerdere personages en daardoor krijg je ook meerdere inkijkjes vanuit verschillende kanten. De bij-personages (en dit waren er behoorlijk wat), waren allemaal op hun plek in het verhaal en droegen op hun eigen manier allemaal wel iets bij aan het grote geheel.

De schrijfstijl van Sarah Rees Brennan is vlot, intrigerend, sfeervol, fantasierijk, origineel en het zit vol met droge humor. De fantasiewereld komt voor je ogen tot leven, maar bleef hier en daar wel net iets te vlak. Wat is goed en wat is kwaad en bezit iedereen niet een beetje van beide? Dat is iets waar dit verhaal je wel over na laat denken. Ondanks dat het verhaal soms een beetje te rommelig was, had het mij wel in zijn greep en was ik steeds nieuwsgierig naar wat er allemaal nog zou komen. Je leeft erg met Rae mee en ze heeft duidelijk een missie, waarbij opgeven duidelijk niet in haar woordenboek staat. Ze wil en moet zichzelf genezen, maar zal dit haar ook gaan lukken? Ik heb in elk geval genoten van dit eerste deel en kan niet wachten om de rest van deze trilogie te lezen!

Meer recensies van HeavenLeighBooks