Veelbelovend eerste deel van deze meeslepende romantasy-trilogie..

Achterflap:
In het koninkrijk Ilya zijn alleen mensen met uitzonderlijke gaven welkom... De Elites kregen deze speciale krachten nadat ze de pest hadden overleefd. Maar niet iedereen werd sterker, sneller of slimmer na die periode. Sommige mensen bleven onbenullig, een Nul. Paedyn Gray is zo’n Nul, die ongemerkt tussen de Elites probeert te leven. Als ze per ongeluk een van Ilya’s prinsen redt, komt er abrupt een einde aan haar anonieme leventje. Ze wordt geselecteerd voor de Zuiveringsproeven, een levensgevaarlijke wedstrijd waarin Elites het tegen elkaar moeten opnemen. Als Paedyn niet tijdens de proeven of door haar tegenstanders gedood wordt, zal de prins – die ze veel leuker vindt dan ze wil toegeven – dat zeker doen als hij erachter komt wat ze is… een doodgewone Nul.

Recensie:
“Powerless” is het eerste deel van een meeslepende, spannende romantasy-trilogie geschreven door Lauren Roberts. Een behoorlijke dikke pil van 493 pagina’s, maar laat je daar alsjeblieft niet door tegenhouden. Dit verhaal met hunger games vibes is het absoluut waard om gelezen te worden. Je leest het verhaal vanuit de perspectieven van Paedyn Gray en Kai Azer. Aan het begin van elk hoofdstuk zie je vanuit welk perspectief je het komende hoofdstuk gaat lezen. Doordat je inkijkjes krijgt vanuit beide kanten van het verhaal, krijg je net even wat meer informatie mee.

Paedyn en Kai zijn compleet verschillende personages, komen uit verschillende milieus, maar toch weten ze beide je hart te veroveren. Paedyn is onzeker, maar ze is ook een doorzetter, slim en heeft lef om voor zichzelf op te komen, maar haar geheim moet ze angstvallig zolang mogelijk proberen te verbergen. Kai is te streng opgevoed door zijn vader, de koning. Hij is sterk, stoer, beetje nukkig en standvastig. Hij zal genoeg harten sneller laten kloppen. Je voelt tijdens het lezen de gehele tijd een soort spanning en beklemmende gevoelens in de lucht hangen, waardoor je vaak op het puntje van je stoel zit. Je leest wat de beide hoofdpersonages denken en voelen en daardoor kun je je goed inleven in hun personages en de keuzes die ze maken. Beide worden door de inwoners van Ilya uitgekozen voor de zesde zuiveringsproeven. Kai is daar helemaal klaar voor, maar Paedyn had liever buiten de schijnwerpers gebleven, aangezien ze geen elite is en deze proeven waarschijnlijk nooit van haar leven gaat overleven.

De opbouw van het verhaal is spannend en een beetje duister. Je waant je tijdens het lezen tussen de verschillende deelnemers. Naast Paedyn en Kai zijn alle bij-personages op hun plek in het verhaal en dragen op geheel eigen manier hun steentje bij aan het grote geheel. De wereldopbouw zit sterk in elkaar, maar is niet te heftig, waardoor het wel goed te begrijpen is voor de niet fantasy lezers. De omgevingen en proeven komen door de beschrijvingen voor je ogen tot leven. Je leeft enorm mee met Paedyn die zich maar even staande moet zien te houden tussen alle andere deelnemers die wel speciale magische krachten hebben.

De schrijfstijl van Lauren Roberts is vlot, vermakelijk, spannend, intrigerend en ontzettend verslavend. Vanaf de eerste hoofdstukken heeft dit verhaal je in zijn greep en stoppen met lezen is gewoon geen optie. Je moet gewoon weten hoe dit alles af gaat lopen voor Paedyn en Kai. Wel vond ik dat er op bepaalde stukken veel herhalingen in zaten, waardoor het verhaal op sommige punten net even iets teveel voortkabbelde. Er waren best wel wat stukken die naar mijn mening iets korter beschreven hadden kunnen worden. Ondanks dit minpuntje kun je na het lezen van dit eerste deel alleen maar uitkijken naar het volgende. Er zijn duidelijk nog dingen waar ik antwoorden op wil hebben. Kortom, “Powerless” is absoluut een veelbelovend eerste deel van deze toffe romantasy-trilogie. Kom maar door met deel 2!

Meer recensies van HeavenLeighBooks