Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Slaughter blijft ongeƫvenaard

Hebban Recensies 07 juli 2012 Hebban Recensent

Karin Slaughter geldt als een van de meest invloedrijke thrillerauteurs van het afgelopen decennium. Uitgeverij Cargo, die inmiddels ruim 2,5 miljoen boeken over de toonbank heeft zien gaan, gaf de bestsellerschrijfster alle ruimte middels een eigen imprint: Slaughterhouse. Ook verscheen eind mei De Karin Slaughter Special van Crime Magazine en werd begin deze maand haar eigen app een feit. Booming business dus. Maar Ms. Slaughter staat dan ook niet voor niets in the picture. Haar hand van schrijven is maar moeilijk te evenaren en hoewel het volgens de zegswijze eenzaam is aan de top, lijkt de Amerikaanse zich daar uitermate comfortabel te voelen. En wie zijn wij om haar deze status te misgunnen? Dik verdiend, en gezien de continuïteit in alles wat haar brein produceert, blijft ze nog wel even op die eenzame hoogte staan. Genadeloos pakt soepel de draad weer op waar deze in het vorige boek, Gevallen, was losgelaten.

De zeer prille relatie tussen Will Trent en Sara Linton heeft nog geen kans gezien een fundering te leggen waarop gebouwd kan worden; er moet eerst puin geruimd worden. Will is nog altijd voor de wet getrouwd met Angie Polaski, een vrouw waar hij maar niet van los schijnt te komen. Ook duiken er nog geregeld demonen op uit diens verleden. De gepijnigde held uit tal van eerdere boeken krijgt eindelijk wat ruimte van de schrijfster om datgene onder ogen te komen wat hem heeft gevormd en de strijd aan te gaan met tal van angsten en onzekerheden die eigenlijk in de weg staan om nieuw geluk een kans te geven. Zo brengt een recente moordzaak Will terug naar het enige thuis dat hij heeft gekend sinds de tijd dat zijn vader achter de tralies verdween: het weeshuis waar hij tot zijn achttiende levensjaar verbleef.
Het verhaal schakelt tussen 1974/1975 en om en nabij dertig jaar later. Veel vrijheid is gegeven aan de periode dat Amanda Wagner, Wills huidige meerdere, destijds naast haar studie en de zorg voor haar vader werkzaam was bij het APD, het politiekorps van Atlanta. In de zeventiger jaren waren vrouwen in deze branche ondergeschikt aan mannen; blank werd gescheiden van zwart en moest je als vrouw je mannetje staan als je gezien, laat staan gehoord wilde worden. Amanda en haar partner Evelyn bijten zich vast in een vermeende verkrachtingszaak van een in een erbarmelijke staat verkerende prostituee en stuiten na verder onderzoek op nog meer verdwijningen van zogeheten crackhoeren, waarvan er twee vermoord worden teruggevonden.
In het heden houdt Amanda Will ver van een moordzaak en als blijkt dat de vader van Will zijn tijd uitgezeten heeft en inmiddels op vrije voeten is gesteld, wordt duidelijk dat Amanda een verband legt tussen toen en nu. Bepaalde optelsommen hoeven niet al te ingewikkeld te zijn om de uitkomst ervan te kunnen berekenen.

Dat er vijfhonderd bladzijden voor nodig zijn om een verhaal als dit vorm te geven, daar valt over te twisten. Diverse terugkerende karakters zijn inmiddels zo ingeburgerd bij de lezer dat menigeen reeds een gezicht heeft gekregen. Uitweiding in het beschrijvende waar de auteur naar neigt geeft de lezer gelegenheid achterover te leunen. Onnodig, want inhoudelijk is het interessant genoeg om bij de les te blijven. Waarom een bepaald slachtoffer meer vrijheid krijgt zich te ontwikkelen dan het andere geeft te denken, en die ruimte wordt ons nu (helaas) geboden. Karin Slaughter is desalniettemin een meesteres in het bij elkaar brengen van op het eerste oog niets met elkaar van doen hebbende verhaallijnen. Aanvankelijk staan de verhaallijnen ver uiteen, maar krijgen gaandeweg steeds meer een band om tot slot naadloos bij elkaar aan te sluiten. Genadeloos heeft niet de meest ingenieuze plot maar is wel een verhaal waar de auteur de mens achter het personage laat zien. Slaughter blijft ongeëvenaard.

(Door Diana Bokkinga)

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Hebban Recensies

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur