Lezersrecensie
Meerdere doden op Opportunity High na een schietpartij, de schutter was een oud-leerling
Het boek heet ''54 minuten'' en is geschreven door Marieke Nijkamp
Korte samenvatting van het boek
Het begint op de eerste schooldag van Opportunity High waar de directrice haar toespraak beëindigt. Als de leerlingen op weg zijn naar hun klassen merken ze dat de auladeuren dicht zitten, dan horen ze een een schot. Ondertussen zitten Fareed en Tomás de documenten van Tyler te stelen omdat Tomás hem zo haat. Zij horen kort daarna ook het schot en namen een kijkje in de hal waar normaal de leerlingen al rond zouden lopen op dat tijdstip. Tomás en Fareed proberen zo snel mogelijk hulp te zoeken, terwijl Claire buiten aan het trainen was met haar sportteam. Uiteindelijk hoort iemand ook een schot en zijn Claire en haar vriend Chris bezig met hulp zoeken. Tyler, de schutter, heeft ondertussen vele leerlingen en docenten neergeschoten en iedereen zit in een hoekje gedreven.
Hij bedreigt vooral Autumn (zijn zus) en andere mensen die dichter bij hem waren omdat hij zich verraden en verlaten voelde door zijn vrienden en familie. Het boek loopt bij elk hoofdstuk over van het heden naar het verleden, en vertelt de verhalen van de hoofdpersonen stuk voor stuk. De politie is aangekomen op de school maar ze kunnen weinig doen tot het veilig genoeg is om leerlingen op te vangen. Uiteindelijk maken Fareed en Tomás de deuren open en leerlingen kunnen langzaamaan naar buiten, totdat Tyler dat merkt en hij begint naar iedereen te schieten. Tomás, Fareed en Sylvia zijn naar de tweede verdieping gevlucht en proberen zo te ontsnappen. Autumn gaat achter haar broer aan om met hem te praten, het eindigt met dat Tyler haar in de knie schiet en zichzelf in zijn hoofd.
Tijd van het boek
De tijd waarop een bepaalde situatie zich afspeelt, staat altijd boven het hoofdstuk (bijvoorbeeld 10:45) In het verhaal komen er erg veel flashbacks voor. Een persoon zit in een situatie en vertelt daarbij wat er vooraf speelde of wat hij met de persoon had meegemaakt. Claire hield bijvoorbeeld van hardlopen en vertelde onderweg rennend naar het tankstation verhalen die ze eerder had meegemaakt op de atletiekbaan met haar vriend Chris. Het verhaal wordt verteld op chronologische volgorde, maar bevat dus wel flashbacks. De schrijver heeft binnen een klein uurtje heel het verhaal uitgebreid beschreven over de schietpartij.
Spanning van het boek
Op het begin van het boek word je er meteen ingesleurd, want het boek begint met ''iemand begint te schieten''. De schrijver maakte ook gebruik van cliffhangers. Wanneer er bij een persoon iets spannends gebeurde sprong de schrijver over naar een ander persoon en vertelde daar weer een stukje over. Dit wekt natuurlijk vragen op zoals: ''Hoe loopt dit af?'' Dit krijg je later beantwoordt, maar dit zorgt voor spanning aangezien je het zo snel mogelijk wilt weten. Bijvoorbeeld Autumn ziet recht voor haar neus een meisje doodsbang zitten onder schot van Tyler, wanneer hij net wil gaan schieten gaat de schrijver vertellen over Claires perspectief.
Thema, motieven en visie
Het thema van het boek is misdaad
Het begint allemaal met Tyler (de schutter) die een moeilijk verleden heeft gehad, zijn moeder was overleden in een auto-ongeluk toen hij jonger was. Hierdoor is het voor hem lastiger geworden om te accepteren dat mensen van hem hielden. Het andere wat hem overkomen is dat hij was gedumpt door zijn vriendin, nadat zijn vriendin hem had zien kussen met de vriendin van zijn zus. Door deze oorzaken heeft Tyler een slecht beeld over zichzelf en andere gekregen, hij kreeg veel meer agressieproblemen en hij kon dit niet meer beheersen, hij moest zijn agressie op iets kwijt en dit waren helaas de personen die hem pijn hebben gedaan maar ook op vrienden van hem, en ook op onschuldige mensen in de aula.
Ik heb gekozen voor het thema misdaad aangezien in het boek probeert Tyler veel mensen/leraren die hem iets hebben aangedaan/gekwetst neer te schieten. In de aula zit bijna heel de school opgesloten aan het afwachten tot ze bevrijd worden, Autumn, zijn zusje probeert hem af te leiden waardoor mensen naar buiten kunnen rennen maar zodra ze dat doen worden ze al snel neergeschoten. Dit is een misdaad dus heb ik voor het thema misdaad gekozen.
De motieven in dit boek zijn:
Het geweer, dit voorwerp wordt meerdere keren genoemd en gehoord in het boek. Bijvoorbeeld als Tyler iemand neerschiet en ook personages in het boek herhalen dit voorwerp meerdere keren
Gevoel à angst: de personages in de aula voelen angst omdat ze elk moment neergeschoten kunnen worden als ze ook maar een ding zeggen of een klein beetje bewegen.
Misdaad, wat Tyler doet is een misdaad en hier draait het boek het meeste om.
Dood, veel personages worden neergeschoten vanwege bepaalde redenen bijvoorbeeld: wraak, omdat ze Tyler iets hebben misdaan.
Auto-ongeluk van Tylers moeder à deze gebeurtenis heeft een impact gehad op de schietpartij en daarom heeft die gebeurtenis een betekenis voor de schietpartij
De visie van dit boek is dat de lezers meer moeten gaan nadenken over het echte leven omdat dit ook bij jezelf op school zou kunnen gebeuren en dit boek is gebaseerd op een echte gebeurtenis. Ook bedoelt de schrijver hiermee dat de lezer meer gaat nadenken over bepaalde emoties die personen kunnen hebben, en wat die emoties als gevolgen kunnen hebben dat betekent niet meteen dat er een schietpartij uit kan ontstaan, maar het zou wel kunnen. Neem als voorbeeld Tyler, hij heeft een nogal erg verleden meegemaakt wat de grootste oorzaak is geweest voor deze schietpartij.
Emotivistische argumenten
Wat ik van het boek vond, was dat het spannend en verschillende emoties en gedachtes opleverde. Ik kijk vaak naar het nieuws en dan zie je soms dit soort gebeurtenissen voorbijkomen. Je hoort dan dat er schietpartijen waren in een schoolgebouw en dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen. Als ik zo het boek 54 minuten lees kan ik ook eindelijk een beetje begrijpen hoe kinderen zich voelen in zo'n situatie. Het boek duidt heel erg de gevoelens angst, wat ik ook kan begrijpen. De meeste emoties die mij zijn opgevallen zijn: angst, woede, verdrietig. Angst en verdrietig zie je vooral onder de leerlingen en de docenten. Woede zie je meer bij de schutter Tyler, dat heeft vooral te maken omdat hij wraak wou nemen op iedereen die hem iets hebben misdaan. Op het einde zie je ook de gevoel blijheid, van leerlingen die deze heftige gebeurtenis hebben overleefd. Ook zie je tussen 2 hoofdpersonages liefde ontstaan, wat ik altijd leuk vind om te lezen. En vooral in zo'n thriller verhaal is dat al wat.
Door dit boek te hebben gelezen, kan ik nu meer begrijpen hoe het voelt om in zo'n situatie te zitten. Wat er ongeveer allemaal afspeelt en wat de gedachtes kunnen zijn van de kinderen. Ikzelf zat heel diep in het verhaal en voelde zelf ook de emoties die de leerlingen in het boek hadden. Als ik aan het lezen ben maak ik altijd een kort verhaaltje in mijn hoofd hoe het zich afspeelt een beetje en was ik vaak nieuwsgierig en bang wat er zou gaan gebeuren.
In het algemeen vind ik dit boek 4 sterren waard. Er waren veel positieve dingen, maar ook een paar negatieve dingen. De positieve dingen zijn dat het heel sterk en geloofwaardig verhaal is, aangezien je dit ook meemaakt in het echte leven. De personages waren goed beschreven, zo had Autumn een grote passie voor dansen en had ze een beste vriendin Sylvia waar ze verliefd op was. En heeft Sylvia zwarte krullen en een nare situatie gehad met de broer van Autumn, Tyler. Het einde vond ik iets minder, aangezien ik al een beetje had verwacht hoe het ging aflopen. Maar ook al wist ik hoe het ging aflopen, het was toch anders dan ik had verwacht. Zo ging een van mijn favoriete personages op het einde dood. Het andere negatieve vond ik dat het begin een beetje vaag was. Ik kon nog niet helemaal goed begrijpen waarover het ging en in wiens ogen we waren. Pas later werd het allemaal een beetje duidelijker, ook omdat er terugblikken waren op het verleden en daar de situaties werden uitgelegd die gevolgen hadden op het nu.
Maar ik raad het boek aan, het is spannend en heeft een goed en sterk verhaal. Je kan er helemaal inzitten en je leert begrijpen hoe mensen zich voelen als ze dit ook echt meemaken.
Korte samenvatting van het boek
Het begint op de eerste schooldag van Opportunity High waar de directrice haar toespraak beëindigt. Als de leerlingen op weg zijn naar hun klassen merken ze dat de auladeuren dicht zitten, dan horen ze een een schot. Ondertussen zitten Fareed en Tomás de documenten van Tyler te stelen omdat Tomás hem zo haat. Zij horen kort daarna ook het schot en namen een kijkje in de hal waar normaal de leerlingen al rond zouden lopen op dat tijdstip. Tomás en Fareed proberen zo snel mogelijk hulp te zoeken, terwijl Claire buiten aan het trainen was met haar sportteam. Uiteindelijk hoort iemand ook een schot en zijn Claire en haar vriend Chris bezig met hulp zoeken. Tyler, de schutter, heeft ondertussen vele leerlingen en docenten neergeschoten en iedereen zit in een hoekje gedreven.
Hij bedreigt vooral Autumn (zijn zus) en andere mensen die dichter bij hem waren omdat hij zich verraden en verlaten voelde door zijn vrienden en familie. Het boek loopt bij elk hoofdstuk over van het heden naar het verleden, en vertelt de verhalen van de hoofdpersonen stuk voor stuk. De politie is aangekomen op de school maar ze kunnen weinig doen tot het veilig genoeg is om leerlingen op te vangen. Uiteindelijk maken Fareed en Tomás de deuren open en leerlingen kunnen langzaamaan naar buiten, totdat Tyler dat merkt en hij begint naar iedereen te schieten. Tomás, Fareed en Sylvia zijn naar de tweede verdieping gevlucht en proberen zo te ontsnappen. Autumn gaat achter haar broer aan om met hem te praten, het eindigt met dat Tyler haar in de knie schiet en zichzelf in zijn hoofd.
Tijd van het boek
De tijd waarop een bepaalde situatie zich afspeelt, staat altijd boven het hoofdstuk (bijvoorbeeld 10:45) In het verhaal komen er erg veel flashbacks voor. Een persoon zit in een situatie en vertelt daarbij wat er vooraf speelde of wat hij met de persoon had meegemaakt. Claire hield bijvoorbeeld van hardlopen en vertelde onderweg rennend naar het tankstation verhalen die ze eerder had meegemaakt op de atletiekbaan met haar vriend Chris. Het verhaal wordt verteld op chronologische volgorde, maar bevat dus wel flashbacks. De schrijver heeft binnen een klein uurtje heel het verhaal uitgebreid beschreven over de schietpartij.
Spanning van het boek
Op het begin van het boek word je er meteen ingesleurd, want het boek begint met ''iemand begint te schieten''. De schrijver maakte ook gebruik van cliffhangers. Wanneer er bij een persoon iets spannends gebeurde sprong de schrijver over naar een ander persoon en vertelde daar weer een stukje over. Dit wekt natuurlijk vragen op zoals: ''Hoe loopt dit af?'' Dit krijg je later beantwoordt, maar dit zorgt voor spanning aangezien je het zo snel mogelijk wilt weten. Bijvoorbeeld Autumn ziet recht voor haar neus een meisje doodsbang zitten onder schot van Tyler, wanneer hij net wil gaan schieten gaat de schrijver vertellen over Claires perspectief.
Thema, motieven en visie
Het thema van het boek is misdaad
Het begint allemaal met Tyler (de schutter) die een moeilijk verleden heeft gehad, zijn moeder was overleden in een auto-ongeluk toen hij jonger was. Hierdoor is het voor hem lastiger geworden om te accepteren dat mensen van hem hielden. Het andere wat hem overkomen is dat hij was gedumpt door zijn vriendin, nadat zijn vriendin hem had zien kussen met de vriendin van zijn zus. Door deze oorzaken heeft Tyler een slecht beeld over zichzelf en andere gekregen, hij kreeg veel meer agressieproblemen en hij kon dit niet meer beheersen, hij moest zijn agressie op iets kwijt en dit waren helaas de personen die hem pijn hebben gedaan maar ook op vrienden van hem, en ook op onschuldige mensen in de aula.
Ik heb gekozen voor het thema misdaad aangezien in het boek probeert Tyler veel mensen/leraren die hem iets hebben aangedaan/gekwetst neer te schieten. In de aula zit bijna heel de school opgesloten aan het afwachten tot ze bevrijd worden, Autumn, zijn zusje probeert hem af te leiden waardoor mensen naar buiten kunnen rennen maar zodra ze dat doen worden ze al snel neergeschoten. Dit is een misdaad dus heb ik voor het thema misdaad gekozen.
De motieven in dit boek zijn:
Het geweer, dit voorwerp wordt meerdere keren genoemd en gehoord in het boek. Bijvoorbeeld als Tyler iemand neerschiet en ook personages in het boek herhalen dit voorwerp meerdere keren
Gevoel à angst: de personages in de aula voelen angst omdat ze elk moment neergeschoten kunnen worden als ze ook maar een ding zeggen of een klein beetje bewegen.
Misdaad, wat Tyler doet is een misdaad en hier draait het boek het meeste om.
Dood, veel personages worden neergeschoten vanwege bepaalde redenen bijvoorbeeld: wraak, omdat ze Tyler iets hebben misdaan.
Auto-ongeluk van Tylers moeder à deze gebeurtenis heeft een impact gehad op de schietpartij en daarom heeft die gebeurtenis een betekenis voor de schietpartij
De visie van dit boek is dat de lezers meer moeten gaan nadenken over het echte leven omdat dit ook bij jezelf op school zou kunnen gebeuren en dit boek is gebaseerd op een echte gebeurtenis. Ook bedoelt de schrijver hiermee dat de lezer meer gaat nadenken over bepaalde emoties die personen kunnen hebben, en wat die emoties als gevolgen kunnen hebben dat betekent niet meteen dat er een schietpartij uit kan ontstaan, maar het zou wel kunnen. Neem als voorbeeld Tyler, hij heeft een nogal erg verleden meegemaakt wat de grootste oorzaak is geweest voor deze schietpartij.
Emotivistische argumenten
Wat ik van het boek vond, was dat het spannend en verschillende emoties en gedachtes opleverde. Ik kijk vaak naar het nieuws en dan zie je soms dit soort gebeurtenissen voorbijkomen. Je hoort dan dat er schietpartijen waren in een schoolgebouw en dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen. Als ik zo het boek 54 minuten lees kan ik ook eindelijk een beetje begrijpen hoe kinderen zich voelen in zo'n situatie. Het boek duidt heel erg de gevoelens angst, wat ik ook kan begrijpen. De meeste emoties die mij zijn opgevallen zijn: angst, woede, verdrietig. Angst en verdrietig zie je vooral onder de leerlingen en de docenten. Woede zie je meer bij de schutter Tyler, dat heeft vooral te maken omdat hij wraak wou nemen op iedereen die hem iets hebben misdaan. Op het einde zie je ook de gevoel blijheid, van leerlingen die deze heftige gebeurtenis hebben overleefd. Ook zie je tussen 2 hoofdpersonages liefde ontstaan, wat ik altijd leuk vind om te lezen. En vooral in zo'n thriller verhaal is dat al wat.
Door dit boek te hebben gelezen, kan ik nu meer begrijpen hoe het voelt om in zo'n situatie te zitten. Wat er ongeveer allemaal afspeelt en wat de gedachtes kunnen zijn van de kinderen. Ikzelf zat heel diep in het verhaal en voelde zelf ook de emoties die de leerlingen in het boek hadden. Als ik aan het lezen ben maak ik altijd een kort verhaaltje in mijn hoofd hoe het zich afspeelt een beetje en was ik vaak nieuwsgierig en bang wat er zou gaan gebeuren.
In het algemeen vind ik dit boek 4 sterren waard. Er waren veel positieve dingen, maar ook een paar negatieve dingen. De positieve dingen zijn dat het heel sterk en geloofwaardig verhaal is, aangezien je dit ook meemaakt in het echte leven. De personages waren goed beschreven, zo had Autumn een grote passie voor dansen en had ze een beste vriendin Sylvia waar ze verliefd op was. En heeft Sylvia zwarte krullen en een nare situatie gehad met de broer van Autumn, Tyler. Het einde vond ik iets minder, aangezien ik al een beetje had verwacht hoe het ging aflopen. Maar ook al wist ik hoe het ging aflopen, het was toch anders dan ik had verwacht. Zo ging een van mijn favoriete personages op het einde dood. Het andere negatieve vond ik dat het begin een beetje vaag was. Ik kon nog niet helemaal goed begrijpen waarover het ging en in wiens ogen we waren. Pas later werd het allemaal een beetje duidelijker, ook omdat er terugblikken waren op het verleden en daar de situaties werden uitgelegd die gevolgen hadden op het nu.
Maar ik raad het boek aan, het is spannend en heeft een goed en sterk verhaal. Je kan er helemaal inzitten en je leert begrijpen hoe mensen zich voelen als ze dit ook echt meemaken.
1
Reageer op deze recensie