De Bieb-bende, de legende van de hemelrijders

Hebban in de Klas 09 november 2022
Dit boek is geschreven door de Nederlandse schrijver Michael Reef en is uitgegeven door uitgeverij Stormsteen. Het is onderdeel van een serie van 12 boeken. Dit is deel één.

Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Ook voor oudere kinderen en zelfs voor volwassenen is het leuk om te lezen. Het verhaal is spannend en avontuurlijk. Het gaat over Hemelrijders en de Man met de Bijl. De kinderen maken van alles mee als ze proberen de Hemelrijders te bevrijden.
De voorkant is uitnodigend. We zien de vijf leden van de Bieb-bende die met een gespannen gezicht een boek aan het lezen zijn. De voorkant maakt de lezer nieuwsgierig. Wat zijn de kinderen aan het lezen?

Het boek is driehonderd bladzijden dik en heeft 31 hoofdstukken. Het is gedrukt in een fijn lettertype, ook prettig voor kinderen die dyslexie hebben, zoals ik.

Achterin het boek worden de vijf leden van de Bieb-bende kort voorgesteld. Dit is makkelijk. Zo kun je altijd even kijken hoe het ook alweer zat met de hoofdpersonen.

Dit boek is echt een boek van deze tijd. Ieder hoofdstuk eindigt met een QR-code. Als je de QR-code scant krijg je nog meer informatie over het hoofdstuk en wordt er iets extra's vertelt over een persoon.

Deze boeken hebben ook een eigen website. Op die site vind je
- een overzicht van alle volgende delen met een korte introductie
- er wordt iets verteld over het nieuwe grote Bieb-bende doe-boek
- je kunt trailers bekijken
- je vindt een link naar de app waar je verschillende spelletjes op kunt spelen
- ook kun je iets meer te weten komen over de uitgever
- je kunt zelfs gesigneerde boeken bestellen.

Het eerste hoofdstuk begint meteen goed. Spookachtig...
De Bieb-bende bestaat uit Luca, Sander, Melanie, Roy en Valentina in de leeftijd van elf tot dertien jaar. Zij wonen in het dorp Zuidbaai. Net buiten het dorp staat op een heuvel een oud, vervallen landhuis. Van hun ouders mogen de vijf kinderen niet bij de heuvel komen. In het dorp kent iedereen de legende van de Hemelrijders. Zij zouden gevangen zijn genomen door de Man met de Bijl in het oude landhuis. Dit landhuis verandert soms in een spookachtig kasteel. De vijf Bieb-leden willen de Hemelrijders gaan bevrijden.

Het oude landhuis wordt afgebroken. Zuidbaai wil op die plek gaan bouwen. Door op deze plek een bieb te maken denkt de burgermeester van Zuidbaai dat de legende in de heuvel verborgen kan blijven.

De Bieb-bende leest een boek over de geschiedenis van de Hemelrijders. Er zouden twaalf Hemelrijders zijn. Rond het jaar vijfhonderd zochten die de hele wereld af naar kostbare schatten. In Zuidbaai zochten ze naar een schat die voor de hele wereld belangrijk was. Ze vonden hem niet. De Hemelrijders werden overvallen door de Man met de Bijl. Vroeger waren er twaalf schilderijen waarop hun moorden staan afgebeeld. De schilderijen zijn verdwenen. Ze zouden in de hallen onder in de heuvel liggen waar niemand bij kan.

De nieuwe bieb wordt geopend door de burgemeester. Tijdens de rondleiding verdwijnen Roy en Sander. De meisjes gaan naar ze op zoek. Tijdens hun zoektocht ontdekken ze de twaalf schilderijen. Ook vinden ze Sander en Roy. Lukt het de leden van de Bieb-bende om de Hemelrijders te bevrijden?