Liefde is het krachtigste medicijn

Heidi 30 september 2024
Dr. Gladys Taylor McGarey (India, 1920) is de dochter van twee artsen die zich beiden bekwaamd hebben in de osteopathische geneeskunde, haar moeder was trouwens één van de eerste vrouwelijke artsen. In 1914 verlieten ze Cincinatti, Ohio om naar India te trekken om daar zorg te verlenen aan de achtergestelde bevolkingsgroepen. In 1920 werd Gladys Taylor geboren, ze had nog een zus en drie broers. In 1935 ging Gladys naar Amerika om er te studeren en haalde er haar medische graad. In 1943 trouwde ze met William McGarey en ze kregen 6 kinderen. Ze waren beiden pioniers en prominente figuren op het gebied van de holistische geneeskunde. Dr. Gladys gebruikte als eerste acupunctuur in de VS en trainde andere artsen hierin. Ze ontving talrijke onderscheidingen en prijzen voor haar uitmuntende bijdragen aan de geneeskunde en de mensheid.

Als je al één ding zou leren uit dit boek is dat liefde de essentie is van het leven én van genezen. En een tweede dat genezing maar mogelijk is als je het zelf doet. En dan heeft ze het uiteraard niet over fysieke handelingen. Het is je levenswijze en de manier waarop je in het leven staat die je in staat stelt om ziekte te overwinnen. McGarey toont dit in het boek aan door middel van de vele verhalen van haar patiënten en dat zijn er nogal wat. Geen theoretische uitleg kan het zo helder brengen als deze verhalen, ze maken haar punten concreet en praktisch. Maar ze doet ook haar eigen verhaal uit de doeken om te kunnen vertellen hoe ze zelf verdriet en ziekte wist te overwinnen.

Eén van de eerste dingen die ze vertelt in haar boek is haar ontmoeting met Gandhi op tienjarige leeftijd. Het was tijdens de historische zoutmars waarmee hij geweldloos protesteerde tegen het Britse zoutmonopolie in India. Gandhi keek haar aan toen hij zich oprichtte nadat hij een bloem had ontvangen van een klein kind. Gladys zag dat zijn hele wezen liefde uitstraalde en het is deze ervaring die een omslag bij haar teweegbracht, de liefde van die man is haar altijd bijgebleven, de liefde die ze tot in haar ziel herkende.

Ze maakt je via 6 geheimen wegwijs in haar levensfilosofie. De woorden die centraal staan zijn: liefde, verbinding, alle leven moet bewegen, alles is je leermeester, loslaten, omarmen en energie. Ze heeft in feite een zeer eenvoudige levensfilosofie maar wel een krachtige: leven en liefde, dé essentiële elementen die elkaar activeren en ondersteunen. Er kan je van alles overkomen, en toch heb je steeds de keuze hoe je het onoverkomelijke kunt benaderen, dé sleutel voor een vreugdevol en gelukkig leven.

'Om werkelijk te leven moeten we onze innerlijke levenskracht zien te vinden en onze energie daarop richten.' (Dr. Gladys McGarey)

'Het goedgeleefde leven' is absoluut een liefdevol en hoopvol boek, spiritueel en inspirerend. Het heeft het niet alleen over liefde maar straalt het gewoon ook uit. Gladys McGarey helpt je met dit boek om van perspectief te veranderen en zo de geheimen van ware gezondheid en geluk te ontdekken. Het leest enorm vlot en door de vele verhalen weet McGarey je mee te nemen in haar wereld van leven en liefde. Een dikke aanrader!

Meer recensies van Heidi