Alomvattend en groots boek

Heidi 23 juli 2024
"Het klimaatboek" is een uitvoerig boek geworden waarin enorm veel aan bod komt. Er zijn heel veel artikelen van allerlei wetenschappers en anderen die ieder in hun domein zowat alles aankaarten als het gelinkt is aan klimaat in telkens maar enkele bladzijden. In vijf grote delen wordt heel de problematiek blootgelegd en ook al is het geschreven door velen, het boek leest samenhangend en de thematieken volgen elkaar mooi op. Dat lijkt al een kunst op zich.

Eerst en vooral is het van belang te weten hoe het klimaat werkt (deel 1), oplossingen kunnen er immers alleen maar komen als we het probleem begrijpen en wetenschappelijk bewijs is dan cruciaal. In deel 2 wordt dan beschreven hoe onze planeet aan het veranderen is en dan denken we vooral aan de weerextremen die al overal optreden maar ook de teloorgang van bijvoorbeeld wouden, permafrost, biodiversiteit maar ook de vervuiling. Regelmatig wordt er geschetst hoe de wereld er zou uitzien bij 1.5, 2 en 4° C opwarming. Deel 3 gaat dan specifiek hoe deze opwarming onze wereld beïnvloedt. De ongelijkheid en onrechtvaardigheid die heerst, komt dikwijls aan bod, en hoe deze nog versterkt wordt door de klimaatverandering. Hallucinant! Dit was trouwens het thema van het boek "Limitarisme" van Ingrid Robeyns dat ik eerder las.

Deel 4 gaat er dan over wat we reeds gedaan hebben of juist niet, het mag duidelijk zijn dat er een compleet nieuwe manier van denken nodig is om de grote uitdagingen waar we voor staan, in feite al een halve eeuw of meer zelfs, aan te pakken. En dan in het laatste deel wat we nu moeten doen. En dat nu moet inderdaad als nú begrepen worden.

De urgentie om in actie te komen, staat buiten kijf en wordt in zowat elke deel van dit boek gezegd. Als er iets nu duidelijk is dat we geen tijd meer hebben om de problemen stapsgewijze aan te pakken, er is al zoveel tijd verloren gegaan dat het nu alle hens aan dek is en niet om schade te voorkomen maar om schade te beperken, die kans hebben we nog maar dan moeten we NU in actie schieten. En voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet alleen over individuele acties maar het zijn de politici, de media en journalisten die zullen moeten zorgen dat er een nieuw beleid, economie en wetgeving komt om de internationale klimaatdoelen te halen, zelfs voor beroemdheden en influencers is er een grote rol te spelen hierin. Individuen kunnen en moeten hun stem laten horen maar er zullen geen oplossingen komen zonder een systeemverandering.

"Het klimaatboek" is een alomvattend en groots boek geworden dat bol staat van wetenschappelijke inzichten en handvatten om de klimaatcrisis aan te pakken. Het is een zeer toegankelijk boek dat heel goed leest en waar iedereen wat kan uit opsteken of op zijn minst geïnspireerd door kan raken. Absoluut een aanrader.

Meer recensies van Heidi