Traag boek

Heidi 10 oktober 2024
Deon Meyer (Zuid-Afrika, 1958) is met dit boek aan zijn achtste Bennie Griessel-boek toe, een reeks waarvan hij met 'Duivelspiek' in 2005 de eerste schreef. Hij studeerde Engels en geschiedenis en werkte als journalist. Hij werd een bestsellerauteur met vertalingen in vele landen en is nu fulltime schrijver. Zijn boeken bevatten meestal wel maatschappelijke thema's waar hij dan een actiethriller rond bouwt. Hier gaat het over staatskaping, misbruik van macht van de staat om zich persoonlijk te verrijken en wat tot enorme corruptieschandalen leidde.

Het boek heeft enkele verhaallijnen die naast elkaar lopen en daarnaast zijn er dan nog de persoonlijke besognes van Griessel en Vaughn. Meyer heeft in het boek weinig of niets achtergehouden wat de verhalen betreft, alle misdaden worden uitdrukkelijk beschreven, chronologisch dan nog, ofwel volgt de ontknoping ervan vrij snel. Er is weinig spanning te bespeuren op enkele momentjes na en van een rechercheonderzoek is er ook niet veel sprake, toch wel teleurstellend.

Het lijkt er op dat de auteur verschillende historische elementen in het boek wilde verwerken en door de verschillende kleinere en grotere verhaallijnen erbij, oogt het geheel wat chaotisch en bij elkaar gesmeten. En de persoonlijke issues van het speurdersduo die op tijd en stond op de proppen kwamen, begonnen uiteindelijk als een stoorzender te werken.

'Leeuw' is een boek geworden dat wel interessant begon maar door de constante wissel van perspectief en enkele zwakkere verhaallijnen steeds trager werd. Spannend was het meestal ook al niet en de ongeloofwaardige stukken die er in zaten, hielpen daar ook niet bij. Het boek kon niet altijd mijn aandacht vasthouden en bij een actiethriller is dat toch het minste wat je zou kunnen verwachten. Deon Meyer heeft ditmaal geen overtuigende thriller gebracht maar ik heb me wel met enkele historische feiten kunnen bijschaven. Griessel en Vaughn blijven natuurlijk wél een interessant duo en héél af en toe kon ik er toch even mee lachen.

Meer recensies van Heidi