Klassieke feelgooed

heleen 21 juli 2024
Ik had de eer om van Ruud van Gessel zijn boek De cava dagboeken te mogen ontvangen.
Het is deel 3 van de bubbels-reeks die hij heeft uitgebracht.

De andere delen in deze reeks heten De Prosecco dagboeken en De Champagne dagboeken.
Allen vallen onder de noemer feelgood.
Mooie bijkomstigheid is dat je de delen los kan lezen omdat elk boek eigen personages heeft en een op zichzelfstaand verhaal.

De Cava dagboeken is wat je noemt ewn echte klassieke feelgood en speelt zich af in de jaren 1980.

De jonge Anna is opgegroeid in een strenge geloofsgemeenschap maar mag toch met haar vriendinnen vakantie vieren in Lloret de Mar.
Daar ontmoet ze in een discotheek de proppen Jordi. Het is liefde op het eerst gezicht. Ze hebben een geweldige week waarin Jordi haar Catalonie laat zien, de prachtige omgeving, de wijngaard van zijn vader waar Cava gemaakt wordt en ze wordt voorgesteld aan zijn ouders.

Als de week voorbij is moet Anna weer naar huis. Eenmaal thuis blijkt ze zwanger te zijn maar van Jordi hoort ze niks meer. Het contact is verbroken.

Anna trouwt maar dit huwelijk houd geen stand. Om tot berusting te komen gaat Anna op reis naar de plek waar het ooit zo mooi begon Catalonie.
Daar heeft ze een ontmoeting die haar hele leven nog verder overhoop haalt.

Het is een geschreven boek met een lach en een traan. Een verhaal wat in het dagelijkse leven kan gebeuren. Toch moest ik echt even in het verhaal komen. Je zit er niet zo in en ik moest het eerste stuk echt even doorbikken.
Voor mij kwam dat door de vele Catalaanse zinnen die op elke pagina door het verhaal verwerkt waren. Deze werden soms wel vertaald en soms niet. Dit vond ik echt afleiden.
Daarnaast moet je echt van deze schrijfstijl houden. Het is wat poëtische geschreven.

Het was voor mij wat uit mijn comfortzone en eerlijk ook niet helemaal mijn ding. Dat neemt niet weg dat als je van cultuur, poëzie en dagboekfragmenten tussendoor houdt dat dit echt een boek voor jou is.

Van Gessel weet wel de personages een mooi karakter mee te geven Jordi de propper, knap, stoer maar met een zachtaardig karakter. Anna die vrijheid wil en andere keuze heeft dan haar ouders. In het boek zie je ze echt groeien van jong volwassenen naar volwassenheid. Dat is mooi gedaan.

Ook krijg je een goed beeld van de mooie natuur die Catalonie te bieden heeft en geeft het ruimte om even in je eigen fantasie weg te dromen.
Dat vind ik dan altijd wel weer fijn.

Kortom helemaal geen verkeerd boek. Voor mij een 3 *

Meer recensies van heleen