Laag drempelig jeugdboek

heleen 18 juli 2024
Voor De leukste kinderboeken mocht ik het tweede deel uit de Oceanis reeks lezen Race door de branding van Anna Ruhe lezen.

Omdat dit deel 2 was heb ik eerst even deel 1 gelezen genaamd De diepte in.

Anna Ruhe was voor mij een nieuwe acteur. Wist je dat ze vroegen ijscoverkoopster wilde worden maar toen ze er achter kwam dat ze niet alle ijsjes zelf mocht eten auteur is geworden. Ze heeft inmiddels al 45 boeken geschreven.

Dit boek is een hardcover-boek. De cover is kleurrijk en laat je al direct al zien dat het een verhaal gaat zijn die zich onder water afspeeld.

De kleurrijke uitstraling laat zich ook in het boek verder zien.
Er zijn prachtige illustraties bij het verhaal en er is genoeg te zien. Dit stimuleerd zeker ook.de kinderen die niet zo van lezen houden.

Aan het begin heb je een begrippenlijst die je helpt om het verhaal in het boek te snappen. De uitspraak hiervan staat er soms fonetisch bij. Door de laag drempeligheid is het boek uitdagend voor een brede doelgroep.

Het verhaal gaat over Leevi die met zijn vrienden een hechte groep vormt genaamd De Mavericks. Allemaal hebben zijn een dierlijke vriend die van Leevi is een zeepoema. Helaas is iedereen bang voor hem maar dit weerhoud Leevi er niet van zijn metgezel mee te nemen naar de oceanic-race. Echter als zijn aartsrivaal Henk het op zijn zeepoema heeft gemund verdwijnt de race naar de achtergrond en moeten ze alle zeilen bijzetten op zeepoema Bo te redden.

Er zit niet zoveel diepgang in het boek maar de spannende gebeurtenissen maken dit meer dan goed. Een heerlijk boek voor kinderen vanaf 8 jaar.

Meer recensies van heleen