Onzichtbaar wordt zichtbaar

Het perspectief vanuit haar als jong kind en haar rol tov haar moeder is erg goed weergegeven. Een kind dat zoveel niet begrijpt maar wel veel ziet. Door de opbouw in twee verhaallijnen is ook de impact van de situatie in Iran op de ouders en hoe dit doorwerkt goed beschreven. Ik vond het schrijnende om te lezen. Ook de stukjes waar ze discriminatie en haat tegenkomt. Wat een prachtige analyse als ze schrijft hoe ze geen fouten probeert te maken, mag maken, om de leegte bij ouders goed te maken. Het klopt psychologisch en geeft een maatschappelijke belangrijke boodschap. Dit boek zou door iedereen gelezen moeten worden in de hoop dat we mensen omarmen en niet veroordeeld zien vanuit hun afkomst.

Citaat: 'Wij proberen steeds hun leegte te vullen, door geen fouten te maken, door al hun zorgen weg te nemen, door hún ouder te zijn. Maar hoe erg we het ook proberen, het lukt niet.’ ...... ‘Het lukt niet omdat we maar één mens tegelijk kunnen zijn, op één plek en in één tijd.’

Meer recensies van Heleen van der Velde