Een helend verhaal

Een afgerond verhaal, zonder romantiek, maar met een boodschap die echt goed is om te lezen en daarmee mij zeker raakt. Wat lijkt te beginnen met een rollercoaster aan wezenlijke gebeurtenissen, waarbij het lijkt (!) alsof daar wel snel stappen in genomen worden, wordt een verhaal over drie zussen die hun aanleerde manier van doen eindelijk moeten/mogen/willen afleren. Het lijkt in het begin wat minder te raken, alsof de schrijfstijl wat afstand in zich heeft en je niet meteen kunt meevoelen met de personages. Dat verandert later als de vrouwen meer inzicht krijgen in hun afkomst en in hun eigen gedragspatroon. Daarbij ervaren ze ook dat ze verbinding met de ander missen. Personages komen daarmee uiteindelijk met diepgang tot leven en laten ontwikkeling zien. Leuke personages die goed neergezet worden en waarbij ik me een vervolg wel voor kan stellen. Qua verhaal raakt me dit en is dit goed uitgewerkt, soms qua schrijfstijl zie je wat herhaling in woordkeuzes uit eerdere gedachten, die bijna letterlijk in de gedachten van de ander naar voren komen terwijl ze niet zo letterlijk zijn verteld. Dat doet wat afbreuk, maar als je daar doorheen kunt kijken is dit een helend verhaal dat leed niet uit de weg gaat en laat zien dat je nooit te oud bent om te veranderen.

Meer recensies van Heleen van der Velde