Herfstige feelgood met geuren van pompoen

Heerlijk verhaal, achter elkaar uitgelezen, echt een feelgood met sterke thema’s. Het boek start met een quote die mij al veel zegt. Het boek heeft een beetje een standaard opbouw met een vrouw die haar leven om moet gooien vanwege tegenslag en in een dorp terecht komt wat er saai uitziet, bij haar moeder in het ouderlijk huis terwijl haar moeder ook financiële problemen heeft. De hoofdpersoon heeft een zoon van vijf jaar met problemen. Hij lijkt autistisch. Bij het huis van haar moeder komt hij tot bloei, terwijl zij aan het bakken slaat. Ze krijgt contacten en doet waar ze goed in is. Ondanks de standaardopbouw zitten alle elementen goed en origineel verwerkt. De personages en hun ontwikkeling zijn hartverwarmend, fijn om te lezen. De thema’s vanuit teleurstelling en angst zijn vooral bij de hoofdpersoon en haar moeder goed uitgewerkt. Het is een afgerond verhaal, er zit romantiek in, terwijl het niet om een romance van de hoofdpersoon gaat maar om haar ontwikkeling en de vriendschap die de personages in het dorp ontwikkelen. Doet een beetje denken aan Virgin River (waarmee er ook mogelijkheden voor vervolg zijn). De schrijfstijl is vloeiend, deels zie je het voor je gebeuren, veel aandacht voor geur en natuur maar ook gedachten en dialogen lezen vloeiend. Het is niet perse origineel (qua opbouw en type personages) maar leest wel als een verfrissend geheel.

Meer recensies van Heleen van der Velde