IJskoud IJsland, toch hartverwarmend

Heleen van der Velde 19 augustus 2024
Ik mocht een vooruitleesexemplaar lezen van dit boek. Het eerste deel heb ik niet gelezen maar in het tweede deel ontdekte ik de personages Hildur en Jakob. Wat een fijne personages. Hildur is een sportieve vrouw, die dingen aanvoelt, die graag sportief bezig is om haar hoofd leeg te maken, in de zee, in de sportzaal en als politierechercheur ervaart ze soms een onrust die haar alert maakt op bijzonderheden en sporen. Jakob is een stagiaire bij de politie. Hij breit, is lief, zorgzaam en slim. Nadat de buurman van Hildur is overleden woont Jakob in hetzelfde pand. Jakob worstelt met zijn relatie met zijn ex die hun zoon op afstand houdt. Er zijn twee verhaallijnen. De ene gaat over de verdwenen zusjes van Hildur, Rosa en Bjork. Je leest hoe Hildur op zoek blijft naar haar zusjes en in de flashbacks lees je voor hun verdwijning hoe hun moeder leeft en lijdt. In de andere verhaallijn gaat het over een neergeschoten locale politicus en een neergestort vliegtuig. Hildur voelt dat de zaken met elkaar te maken hebben. Ik heb enorm genoten van de natuurbeschrijvingen, de lichtval, de natuur met sneeuw, wind en de golven van de zee. Geweldig hoe de schrijver IJsland tot leven brengt. Daarnaast is het heerlijk om mee te leven met de personages Hildur en Jakob. Ook andere personages komen goed tot leven, vooral Disa en Kita die beschadigd zijn. Het tweede deel van Satu Ramo is een heerlijke thriller met twee verhaallijnen. Het boek is vertaal uit het Fins door Annemarie Raas. De vertaalster heeft goed werk verricht omdat er voldoende beeldspraak tot leven komt. Met een heerlijk taalgebruik komt IJsland tot leven. Het is echt genieten waarbij je je waant in het koude IJsland, geniet van de natuur, de natuurverschijnselen en dieren (die je hoort) en geniet van de twee verhaallijnen. Dit boek vraagt om een derde deel, omdat je graag verder leest over Hildur en Jakob en meer wilt weten over de zusjes.

Meer recensies van Heleen van der Velde