Rampenfilm

Via Harpers Boekenclub mocht ik Uitbarsting lezen. Beide auteurs zijn nieuw voor mij. Michael Crichton is vooral bekend van Jurassic Park. James Patterson heeft al veel thrillers op zijn naam staan en heeft al met meer anderen thrillers geschreven. Michael bleek al jaren aan een project te werken, namelijk een dossier over een vulkaanuitbarsting op Hawaï. Zijn weduwe wachtte op de juist auteur om dit in een goede thriller te kunnen gieten. Dat is met Uitbarsting zeker gelukt.

De cover waar het vuur vanaf spat is een goede illustratie van de vurige dreiging die tot uitbarsting komt. Het boek leest als een heerlijke actiethriller met veel personages, wisselende scenes en uitleg over de werking van hitte, lava, lavagrotten en een ijsbuis. Deze uitleg vertraagt het lezen wel maar is tegelijkertijd ook interessant en passend om te mee te kunnen denken in oplossingen. De dreiging is immens en wordt alleen maar groter. Hele natuurgebieden, dorpen lopen gevaar. Met steeds de duiding hoeveel tijd tot de uitbarsting voel je de spanning en hitte toenemen. Als dan blijkt dat het leger ook nog een groot geheim verbergt lijkt het onmogelijk om de wereld nog te redden als de vulkaan voor de grootste uitbarsting in de geschiedenis gaat zorgen.

Het boek leest vloeiend en heeft korte hoofdstukken. Veel van de settings en gebeurtenissen komen tot leven. Je voelt je echt op Hawaï en je voelt de dreiging. Het is voldoende afwisselend omdat er veel personages zijn. Die worden scherp getypeerd en maken dat je als lezer meeleeft met de hoofdpersoon John MacGregor en zijn team. Het ene team gaat vooral voor de publiciteit, een ander brengt met de helikopter mooie beelden online en ook de pers probeert een verhaal te achterhalen. Niet alle scenes zijn even geloofwaardig maar John is een prettig personage om vanuit te lezen en hij zet met zijn team en met het leger alles op alles om de dreiging af te wenden en de wereld te redden.

Wat leuk dat deze thriller verfilmd gaat worden.

Meer recensies van Heleen van der Velde