Een eerbetoon aan Magdalena

Heleen Ziere-Lenos 05 oktober 2024
Voor LS Amsterdam mocht ik een historische roman van Matthias Rozemond lezen.

Magdalena is de titel van het boek.
Op de cover zie je een man en een vrouw gekleed in kleding uit de 19de eeuw.
Het maakt me nieuwschierig, wat zouden ze met elkaar te maken hebben?

Matthias heeft al meerdere boeken geschreven over de Nederlandse geschiedenis. Echter voor mij was dit de eerste keer dat ik een boek van hem las.

In het boek magdalena geniet je van een historische roman die je meeneemt in het turbulente leven van Magdalena Moons.
Hoe zij haar leven probeerde te leiden terwijl het Spaanse leger Leiden bezet.

Het wordt verteld vanuit Magdalena en wordt vlot geschreven. Het boek bestaat uit verschillende delen waarin je kennis maakt met persogage die belangrijk waren tijden dit leven van Magdalena.

De auteur heeft de personages mooie levendige karakters mee gegeven waardoor het boek echt gaat leven. Ook de omschrijving van de omgeving maakt dat je je echt in die tijd waant en het als een film in je hoofd afspeeld.

Een heerlijke roman die precies uitkomt wanneer het Leidse ontzet 450 jaar is gelden. Een mooi eerbetoon voor Magdalena een bijzondere vrouw die Leiden redde.

Meer recensies van Heleen Ziere-Lenos