Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een geloofsgemeenschap van twee

Helena van D 28 mei 2018

Wat een durf van een schrijver om een boek te schrijven over een thema dat al eeuwenlang op allerlei manieren is beschreven in de literatuur en wat is Daan Heerma van Voss (1986) er geweldig in geslaagd om met Noem het liefde een waardevolle toevoeging te schrijven aan die enorme berg literatuur. Een boek dat direct al opvalt door het omslag. De jongedame die daarop staat - gesteld dat zij de vrouwelijke hoofdpersoon van het boek is - blijft gedurende het gehele boek even mysterieus als haar uitstraling (met zonnebril) op de cover suggereert. Een naam heeft ze niet; ze wordt consequent aangeduid als ‘het meisje A.’, de ik-figuur nam zich voor haar echte naam nooit uit te spreken om haar ‘nooit helemaal te hoeven delen’. Achttien jaar is ze, verknocht aan haar telefoon, haar vriendinnen voor wie ze altijd klaar staat en aan het computerspelletje De Sims. Haar gedrag is bij vlagen bepaald grillig te noemen, ze doet waar ze zin in heeft, stort zich impulsief en vol overgave in nieuwe uitdagingen om er even zo plotseling weer mee op te houden. Van Moby Dick denkt ze dat het de naam van een geslachtsziekte is.

De vierendertigjarige ik-figuur van het boek, Tomas Wolf, sleurt het meisje A. aan het begin van het boek nog net op tijd weg van voor een voorbijrazende taxi. Hij herkent haar niet alleen als het hele verre familielid dat zij ook is, maar ook als ‘degene die ik had gezocht, niet eens wetende dat ik op zoek was geweest’. Een geval van liefde op het eerste gezicht dus eigenlijk. Ondanks het leeftijdsverschil krijgen Tomas en het meisje A. een onstuimige liefdesrelatie met elkaar, overigens tot ongenoegen van haar ouders, en het duurt niet lang voor ze samenwonen.

“We vormden een enclave, gehoorzamend aan eigen wetten en waarden, een geloofsgemeenschap van twee in een wereld vol ketters en afvalligen.”


Tomas leren we als romanpersonage het beste kennen. Hij is financieel afhankelijk van zijn bejaarde oma door wie hij indertijd is opgevangen nadat zijn beide ouders zijn overleden, maakte succesvolle films waarvoor hij zelfs wel eens een Gouden Kalf heeft gewonnen, maar bevindt zich op het gebied van werk ten tijde van de relatie met het meisje A. duidelijk in een impasse. Uit geldnood stelen ze regelmatig boodschappen. Alhoewel Tomas en het meisje A. wel urenlang met elkaar spreken over hun liefde maakt Tomas het meisje A. nooit deelgenoot van zijn verleden; tot haar grote ongenoegen is er in zijn appartement een afsluitbaar kastje waarover hij niet met haar praat.

Behalve liefde is dood ook een groot thema in het boek. Naast het gegeven van de overleden ouders, maakt de grootmoeder van Tomas hem ook duidelijk dat ze vindt dat haar aardse tijd er ook maar eens op moet zitten. Maar de echte reden waarom Tomas zo gaat nadenken over het verschijnsel liefde is het verzoek van zijn doodzieke vriend Adriaan, die hem vraagt om te onderzoeken in hoeverre wat Tomas en het meisje A. hebben lust en verliefdheid ontstijgt en wat het eventueel tot liefde maakt.

“Het leven is onverschillig, hard, er zullen obstakels zijn, teleurstellingen, mislukkingen. Iets soortgelijks geldt voor de liefde. Liefde is meer dan een opeenvolging van grote gevoelens en liefkozingen, meer dan de videoclipmomenten, meer dan een feelgoodmovie.”


Al met al is Noem het liefde een prachtige beschrijving van de tijdgeest en een tamelijk humoristische en filosofische verhandeling over wat liefde is, kan zijn of misschien wel zou moeten zijn. Het is een boek dat tot nadenken aanzet over je eigen opvattingen over liefde. Tomas onderzoekt of zijn liefde voor het meisje A. een liefde is zoals die van zijn ouders die ‘zelfvoorzienend was geweest, immuun voor invloeden van buiten, een zichzelf in stand houdende energiebron’. Of is het dapper om juist, zoals Adriaan meent, ‘tegen de klippen op van iemand te houden’? Het duurt even, maar Tomas vindt zijn antwoorden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Helena van D

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur