Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Geloofwaardige roman over hoop, verwachting en desillusie

Helma Koot 12 januari 2017 Hebban Recensent

De dochter van de wijnmaker, de tweede roman van de Australische schrijfster Rosalie Ham, speelt zich af aan het eind van de 19e eeuw in een gehucht in Victoria, Australië. Het verhaal beslaat een periode van slechts een kleine twee maanden aan het begin van het jaar 1894. In dit korte tijdsbestek gebeuren er cruciale dingen die het leven van praktisch alle personen in het boek volledig op zijn kop zetten door de keuzes die zijzelf of anderen voor hen maken.

Ten eerste is daar Phoeba, die constant in de clinch ligt met haar jongere zusje, de verwende en gemakzuchtige Lilith. Haar ouders Robert en de zwaarlijvige Maude hebben een liefdeloos huwelijk. Phoeba’s vader is de enige wijnbouwer in een regio die zich voornamelijk kenmerkt door korenvelden en weidevelden voor de Merinosschapen. Het is een roerige tijd, waarin de crisis vele slachtoffers maakt. Daarnaast zorgt de opkomst van de industriële revolutie voor grote werkeloosheid. Phoeba’s hartsvriendin Henriëtte zwoegt onder het juk van haar moeder, de weduwe Pearson. Jeugdvriend Hadley, de broer van Henriëtte, is al jaren heimelijk verliefd op Phoeba en hij hoopt op een huwelijk met haar om zijn eigen erfenis veilig te stellen. Maar Phoeba voelt daar niets voor. Ze wil alleen trouwen uit ware liefde en hoewel ze dol op Hadley is, klopt haar hart voor iemand anders.

Als Phoeba zwaargewond raakt wanneer haar paard op hol slaat, besluit ze tijdens haar herstel om het heft in eigen hand te nemen en haar leven te leiden zoals zij het wil, zonder concessies aan anderen. Vanaf dat moment verandert ze van een dienstbare dochter in een zelfbewuste, sterke, onafhankelijke vrouw. Een vrouw die alles in het werkt stelt om haar droom om later in de voetsporen van haar vader te treden en de wijngaard over te nemen, waar te maken. Haar eerste doel is Lilith zo snel mogelijk aan de man te brengen. Als Lilith haar oog heeft laten vallen op de jonge weduwnaar Marius Overton past dit precies in Phoeba’s straatje. Marius is de erfgenaam van de grootste farm in de omgeving en Lilith’s kostje lijkt gekocht. De weg lijkt open te liggen voor Phoeba’s levensvervulling, maar dan slaat het noodlot toe en loopt alles totaal anders dan verwacht. De opeenvolgende gebeurtenissen zorgen voor een domino-effect, met welhaast desastreuze gevolgen voor bijna iedereen.

Zoals ze ook al bewezen heeft in De naaister uit Parijs, heeft Rosalie Ham een prettige manier van schrijven. In De dochter van de wijnmaker beschrijft ze wederom het soms kleinzielige dorpsleven treffend en komen de karakters met al hun (eigen)aardigheden tot leven. Je ergert je aan het kinderachtige gedrag van Lilith en lacht om de beschrijving van de zelfingenomen priester: “Hij was klein en dik, van zijn laag zittende oren tot aan zijn voeten”. Ook de strak in het korset gehesen weduwe Pearson zorgt voor een glimlach: “De weduwe Pearson begon te hijgen en haar hemelsblauwe neus werd prompt paars”. Je ziet het direct voor je. En dat geldt evenzeer voor de terugkerende schermutselingen tussen de postbeambte op de trein en Freckle Flynn, de postbezorger in het dorp. Als de een de postzakken aan het perron vastspijkert neemt de ander weer wraak door met grote kracht zware postzakken uit de trein te gooien waaronder Freckle op zijn beurt dan weer bijna bezwijkt. En niet te vergeten de paardenritten met het paard Spot, die bij bijna elke rit met sjees en al het stuwmeer instapt. Maar je leeft vooral mee met Phoeba, Henriëtte en Hadley die zo graag iets van hun leven willen maken, maar tegengewerkt worden door buiten hun macht liggende krachten.

Rosalie Ham slaagt erin om de omslag van hoop en verwachting naar tegenslag, teleurstelling en totale desillusie volkomen geloofwaardig neer te zetten. De verrassende epiloog zorgt tenslotte voor een mooi einde van deze, opnieuw filmwaardige, roman.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Helma Koot

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur