Liefde overwint alles: zelfs voor een grofgebekte eikel

Helma Koot 03 september 2020 Hebban Recensent
Eigenlijk stond ik niet te springen om verder kennis te maken met Baron ‘Vicious’ Spencer, de hoofdpersoon in het eerste deel van de Sinner of Saints-serie van de Amerikaanse auteur L.J. Shen. In DEFY, deel 0.5, was hij een arrogante, niets en niemand ontziende eikel met psychopathische trekjes waar je geen greintje sympathie voor kon opbrengen. Toch was ik nieuwsgierig naar zijn verhaal. Waarom hij zo was moest een reden hebben. En waar kwam zijn obsessie voor Emilia vandaan? Dus toch het boek opgepakt en mijn kennismaking met Vicious hernieuwd.

Na DEFY zijn we zo’n tien jaar verder. Vicious heeft samen met de drie andere ‘HotHoles’ een prestigieus succesvol advocatenkantoor opgericht: FHH. Hij zit nog steeds vol woede en als hij Emilia in New York weer tegen het lijf loopt, is hem er alles aan gelegen om haar in te lijven en haar bij een van zijn snode plannen te betrekken. Emilia, net ontslagen, kan door de zorg voor haar zieke zusje Rosie amper het hoofd boven water houden. Als Vicious haar een baan als zijn persoonlijke PA met een riant salaris en een luxe appartement aanbiedt kan ze niet anders dan zijn aanbod aan nemen.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Vicious en Emilia. Als Vicious aan het woord is, straalt alles een enorme boosheid uit. De schrijfstijl van L.J. Shen is daar helemaal op aangepast. Ze laat uit Vicious mond de ene f*ck na het andere schuttingwoord komen. De schrijfstijl die ze gebruikt als ze Emilia aan het woord laat is volkomen anders: liefelijker zonder enig onvertogen woord.

Vicious werkt de ene vrouw na de andere af, heeft lak aan de hele wereld en hij is vervuld van een haatmissie tegen zijn doodzieke vader, maar vooral tegen zijn stiefmoeder Jo. Het is hem er alles aan gelegen om te voorkomen dat ze ook maar een cent opstrijkt van de erfenis als zijn vader zijn laatste adem uitblaast. Voor dit plan heeft hij Emilia nodig. Er zit zoveel opgekropte woede maar tegelijkertijd eenzaamheid in en als lezer heb je geen idee waar dat vandaan komt. Het valt dan ook niet mee om enige sympathie voor deze arrogante eikel die vrouwen behandelt als gebruiksvoorwerpen op te brengen. Dat geldt trouwens ook voor de andere ‘HotHoles’ die regelmatig in het verhaal langskomen. Positieve uitzondering hierop is Jaime (hoofdrolspeler in DEFY) die gelukkig getrouwd en vader van een dochtertje is.

Je kunt dan ook totaal niet begrijpen waarom Emilia altijd van Vicious heeft gehouden. Hij heeft haar altijd alleen maar dwars gezeten en vernederd. Gelukkig past ze ervoor om vrouw nummer zoveel van Vicious te worden. Het is grappig hoe ze zich totaal niet door hem laat intimideren en hem regelmatig van repliek dient. Hoewel hem dat vreselijk irriteert, kan hij het ook wel waarderen. Dat zorgt voor een leuke interactie tussen de twee. Het grappige is dat Emilia met haar lavendelkleurige haren en ronduit aparte kleurige outfits compleet het tegenovergestelde is van de gelikte Vicious in zijn dure designkleren: ‘opposites attract’ is hierop zeker van toepassing.

Als langzaam duidelijk wordt wat er in de jeugd van Vicious gebeurd is en wat hem heeft gemaakt tot de persoon die hij nu is, begin je hem als personage te begrijpen en kun je zelfs sympathie voor hem opbrengen. Zeker als hij zich zowel letterlijk als figuurlijk blootgeeft aan Emilia, zie je in de volwassen man het kleine jongetje, dat op jonge leeftijd zijn moeder verloor en overgeleverd was aan een afschuwelijke stiefmoeder en haar nog verschrikkelijkere broer, zonder dat zijn vader hem beschermde. Vanaf dat moment komen alle lijntjes bij elkaar en wordt de reden van Vicious allesoverheersende woede verklaard net als de reden van Emilia’s liefde voor Vicious.

Zoals gebruikelijk in een new adult komt er een flinke portie seks in voor. Daar heb ik geen problemen mee, maar het enige dat me tegen de borst stuit, is hoe de ‘HotHoles’ vrouwen als gebruiksvoorwerpen zien en er van enig respect geen sprake is. En nog onbegrijpelijker vind ik het dat die vrouwen zich daarvoor laten gebruiken! Pas als de mannen ‘de ware’ ontmoeten komt er respect om de hoek kijken en worden ze monogaam. Maar daarvoor was het elke nacht een ander schatje dat zonder pardon weer buiten de deur werd gezet zonder ze ooit nog een blik waardig te keuren. Ze zijn natuurlijk de ‘bad boys’ in het verhaal en dat verklaart wel hun houding, maar eerlijk gezegd had dat voor mij wel een graadje minder gemogen.

Dat is maar een klein puntje van kritiek, want verder heb ik me prima vermaakt met het boek en kijk ik uit naar het volgende deel in de serie waarin Dean de hoofdrol speelt.

Meer recensies van Helma Koot

Wanneer zijn ploeg vastloopt door een reusachtig bot, gaat Boer Boris samen met Berend en Sam op onderzoek uit. Van welk dier zou dit bot kunnen zijn? Een cavia? Een marmot?

Marie zit op de beste school van de wereld met de allerliefste juf. Als haar klas uitgenodigd wordt om een week te ruilen met een andere klas, logeert Marie zelfs in een villa met zwembad en paarden.

De TikToks die geheimen van leerlingen én docenten onthullen, zijn enorm populair op Lauries school. Maar is het wel echt ongeluk als een meisje uit een van de sappigste TikToks om het leven komt?

Met zeven sleutels kan een bont gezelschap reizigers de schat van de meedogenloze Roverkoning in handen krijgen, als ze langs de zeven bewakers kunnen komen.

Noura leeft met een groot geheim – haar moeder mag absoluut niet ontdekken dat ze bij volle maan in een weerwolf verandert. En dan is er nog dat andere grote geheim ...

Als het afbrokkelende gebouw van Brams middelbare school wordt gesloten, moet hij ergens anders heen dan zijn beste vriend, Theo Thorbecke. Kunnen ze de school nog redden?

De kikkertjes maken weer met veel plezier en humor hun stripboeken. Met hun opbrengsten kunnen ze snoep kopen. Of kunnen ze het beter samen aan iets anders besteden?

Waakgorgel Jukko vertelt de Waakgorgeltjes-in-Opleiding en Melle dat er boven de poolcirkel een groot leger Brutelaars oprukt. De verdedigende Gorgels vallen allemaal in slaap.

Drie tieners bekennen de moord op Mirza. Alle drie hebben ze een motief, maar slechts een van hen is de dader. Wie viel Mirza aan op het feest? Wie is de mystery guest?

Er is een landelijke internetstoring en nu kunnen Quinn en Aaron geen huiswerk maken. Ze moeten een voldoende halen, anders moeten ze stoppen met hun videokanaal.

Een ode aan de allesoverstijgende kracht van vrouwenvriendschap en een intiem portret dat een nooit eerder getoonde kant van Marilyn Monroe laat zien.

Als haar vader haar herinneringen vertelt die niet rijmen met de geschiedenis zoals zij die kent, gaat Olga twijfelen over haar achtergrond.

Dit is het sensationele verslag van hoe Red Bull luidruchtig de Formule 1-wereld instapte en steeds succesvoller werd om uiteindelijk de sport te domineren met Max Verstappen.

Twee advocaten, de een wit, de ander zwart, proberen hun ten onrechte beschuldigde zwarte verdachte van de doodstraf te redden.

Tijdens een roerige debatavond aan de universiteit in Kiev verklaart Dani's jeugdvriend Pavel dat het socialisme dood is. Wanneer Pavel vervolgens verdwijnt, gaat Dani naar hem op zoek.

Journalist Gina deed jarenlang verslag van oorlogen over de hele wereld, maar sinds kort is ze correspondent in Rome. Na een zwoele zomeravond belandt ze in bed met haar jeugdvriend Okke.

Wanneer Poppy anonieme brieven ontvangt, betrokken is bij een ongeval en verrast wordt door een groot geldbedrag, wordt haar veerkracht zwaar op de proef gesteld.

Schrijfster Keet ontdekt dat de eigenaresse van een sjofele strandtent waar ze graag komt, illegaal onderdak biedt aan een groepje jongeren.

Bruce Cable, de extravagante boekhandelaar die zijn winkel bestiert op Camino Island, en de groep schrijvers die hij om zich heen heeft verzameld staan voor een nieuwe uitdaging.

Tanya, een Britse exchange student, komt een jaar lang in het gezin van Natalie en Matt wonen in hun luxe huis in Los Angeles. Ze begint steeds meer te lijken op hun overleden dochter Anabel.

Wanneer haar buurvrouw Kira dood wordt aangetroffen denkt iedereen aan zelfmoord. Maar Nancy is ervan overtuigd dat er kwade opzet is.

Amsterdam, 1824. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline. Samen maken Karel en Lize een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Cornelisse en Wertheim selecteerden de mooiste en indrukwekkendste verhalen uit 12,5 jaar Echt gebeurd. Ook op papier beklijven deze verhalen. Een feest om te lezen!

Het team is een oude sekte op het spoor als plotseling de cold case roodgloeiend wordt: een jonge vrouw is sinds een paar dagen spoorloos verdwenen...

Pim Franssen beschrijft zijn reis vol beproevingen van twee jaar en twee dagen door 26 Afrikaanse landen in een oude Land Cruiser.

Over vergeving, spijt hebben van altijd maar doorgaan, het plezier van simpel leven en de kracht die schuilt in gewoon geluk.

Op Ivy's safari’s worden dieren alleen gefotografeerd. Ze stuit daarbij op verzet van de andere witte jagers, maar ze zet vastberaden door.

De zeventigjarige Cecilia kijkt ernaar uit de zomer ongestoord aan de kust door te brengen. Dit plan wordt echter verstoord als ze een onverwachte gast aantreft.

Met zijn kenmerkende opgerolde sokken, zijn taaiheid en wilskracht hoort Søren Lerby bij de absolute boegbeelden van het voetbal.

Als de jonge Ned Maddstone zich na een uit de hand gelopen grap op school plots in een streng bewaakte gevangenis bevindt, ziet de toekomst er veel minder rooskleurig uit.

Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou. Slechte gewoontes blijf je herhalen, omdat je de verkeerde methode gebruikt.

Miljardair Georg zoekt hulp bij zijn vriend Joe Carling, voor zijn spoorloos verdwenen kleinzoon en enige erfgenaam. Iemand heeft er baat bij heeft als Filip nooit gevonden wordt …

Dumoulin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.

Het jaar van Gwen van Poorten varieerde van paddoceremonies tot botox, van met je partner naar Burning Man en je daar verloven tot het verbreken van die verloving.

Qmusic-dj en brandweerman Tom geeft aan de hand van heftige, verdrietige, leuke en soms idiote verhalen een eerlijk en inzichtelijk beeld van het leven van een brandweerman.