Een verhaal dat vraagt om een vervolg..

hennie altena 18 augustus 2023
Voor de Hebban leesclub heb ik het boek "Anna en Charlotte" gelezen. Ik had op de site van uitgeverij Xander al iets over dit boek gelezen en het maakte me nieuwsgierig.

Anna en Charlotte is het verhaal van 2 jonge vrouwen die opgroeien in Duitsland in het begin van de 20e eeuw. Charlotte is het enige kind van een rijke landgoedeigenaar . Anna is de dochter van een landarbeider, groeit op in een kinderrijk gezin en moet op jonge leeftijd al gaan werken om het gezin te ondersteunen.

De eerste wereldoorlog breekt uit en die gebeurtenis verandert hun levens voorgoed. Erich, de jeugdliefde van Anna neemt dienst en raakt vermist. Na de oorlog is er nauwelijks werk; Anna vertrekt naar Berlijn en weet daar een nieuw bestaan op te bouwen. Ze gaat aan de slag al naaister bij het luxe warenhuis KdW ; ze trouwt met Carl en probeert Erich ( die na een aantal jaren Anna weer opzoekt) te vergeten.

..Het maakt niet of je geboren bent met een zilveren lepel in je mond.... je moet altijd hard voor je zelf zijn, alleen dan zul je het redden. .... ( mw. Willnitz tegen Anna).

Charlotte blijft op het landgoed wonen en probeert samen met haar vader ( die de veranderde tijden niet kan accepteren) rendabel te maken. Ze breekt met grote liefde Leo en gaat een verstandshuwelijk aan met Ernst.

..Gelijkheid bestaat niet. Sommige hebben geld en anderen niet ... ( aldus Richard

Dit verhaal van Katharina Fuchs is gebaseerd op het leven van haar grootmoeders. Een boeiend verhaal over het leven van 2 jonge vrouwen met verschillende achtergronden;
In makkelijk leesbare, korte hoofdstukken met wisselend perspectief lezen we over de liefdes en keuzes die Anna en Charlotte maken om te (over) leven in de jaren tussen de oorlogen en m.n. in de tweede wereldoorlog.
De auteur gebruikt feiten en fictie en maakt af en toe grote sprongen in de tijd om het verhaal vloeiend te laten verlopen.

De titel en de aantrekkelijke voorkant waar 2 jonge vrouwen op worden afgebeeld , doet vermoeden dat Anna en Charlotte elkaar kennen? Echter pas aan het eind van het verhaal ontmoeten ze elkaar als hun kinderen in het huwelijk treden.

Het is een boeiend verhaal; is het een feelgood roman of een historische roman? De sticker "heerlijk lezen "op de voorkant geplakt, klopt helemaal. Het verhaal pakt vanaf het begin en je leeft mee de hoofdpersonen.

Ik geef het verhaal 4 sterren en hoop op snelle vertaling van de vervolgdelen. Er valt nog genoeg te vertellen over de levens van Anna en Charlotte en de veranderende tijden in Duitsland.

.. een verhaal dat vraagt om een vervolg...

Meer recensies van hennie altena