Verdwijning, liefde en wraak

hennie altena 12 april 2023
In 1926 verdween de beroemde detectiveschrijfster Agatha Christie. Ze blijft een aantal dagen onvindbaar en wordt teruggevonden in een hotel. Wat haar overkomen is, is nooit bekend gemaakt.
De schrijfster Nina de Gramont gebruikte deze gebeurtenis en laat Nan , de hoofdpersoon , het verhaal vertellen. Zij is de enige die weet waarom Agatha verdwenen is.
Nan heeft een verhouding met Archie, de man van Agatha. In dit verhaal met vele terugblikken vertelt Nan over haar jeugdjaren; hoe ze Archie heeft leren kennen en wat er met Agatha gebeurde in de dagen dat ze
verdwenen was.
Het verhaal wordt vlot verteld in korte hoofdstukken met vele terugblikken en vanuit verschillende perspectieven. De vertaling is wat minder door het gebruik van enkele Vlaamse woorden en uitdrukkingen.
Maar omdat her verhaal vanuit het perspectief van Nan wordt geschreven, maakt het dit toch bijzonder om te lezen.
In het begin had ik weinig met Nan, zij was toch degene die een relatie met Archie begon. Maar in de loop van het verhaal leren we Nan beter kennen door de vele terugblikken en ga je haar begrijpen en weten we waarom ze zo gehandeld heeft.
Ik begon met bepaalde verwachtingen aan dit boek. Ik was toch wel nieuwsgierig naar wat er met Agatha is gebeurd tijdens die dagen. Het zou zomaar gebeurd kunnen zijn, zoals de auteur het beschrijft.
Ze heeft er een bijzonder verhaal van gemaakt. Een echte "Agatha Christie" is het niet geworden maar het leest lekker weg.
Ik geef het verhaal dan ook 3 sterren.

Meer recensies van hennie altena