Een ontroerende YA over hoop en overleven

hennie altena 31 oktober 2020
Het rode lint" is een young adult" roman die zich afspeelt in het concentratiekamp Auschwitz ( in het verhaal Berkenwoud genoemd).
Hoofdpersoon is de 14-jarige Ella die bij een razzia wordt opgepakt en naar Berkenwoud wordt gebracht. Ze krijgt de kans om in het naaiatelier aan de slag te gaan en doet er alles om daar haar plaats te vinden en zo te kunnen overleven. Door haar talent ontwerpt en maakt ze fraaie jurken voor kamp bewaakster Carla en de vrouw van de kampcommandant.
In het naaiatelier leert Ella de dromer Rose kennen. Ze raken bevriend. Het rode lint dat Ella van Rose cadeau krijgt, is een teken van hoop. Ondanks de vernederingen en mishandelingen geeft het lint de meisjes hoop en maakt het dat ze dromen van een toekomst na Berkenwoud. Ze dromen van een eigen naaiatelier in De Stad van het licht ( Parijs).
De vernederingen en mishandelingen worden realistisch beschreven maar de auteur laat zien dat er ondanks de verschrikkingen in het kamp vriendschappen kunnen ontstaan en dat er hoop is.
... het merkteken dat je had, liet precies zien waarom ze hadden besloten dat je niet langer geschikt was in de echte wereld te leven.....
-- Ik was geen merkteken of nummer. Ik ben Ella....

Er verschijnen veel boeken over de tweede wereldoorlog en over Auschwitz. Dit verhaal onderscheidt zich van andere titels omdat het geschikt is voor jonge lezers en dat de auteur de hoofdpersonen op een manier beschrijft waardoor je graag wil weten hoe het hen vergaat in het kamp en na de oorlog . Vinden Ella en Rose elkaar terug?

Meer recensies van hennie altena