Oorlog , liefde en kracht

hennie altena 07 november 2021
Een roman over oorlog, liefde en kracht
Via de Hebban Leesclub maakte ik kennis met de Amerikaanse schrijfster Sarah Sundin. Een apotheker die met haar werk stopte om te gaan schrijven. En dat doet ze met veel succes; ze schrijft historische romans die zich voornamelijk afspelen in de Tweede wereldoorlog.
Voor de Hebban leesclub bespraken wij haar boek “Sterren in de schemering”.
Het verhaal speelt zich af eind jaren 30 in Duitsland; de periode waar de sfeer in het land omslaat door de opkomst van het Nazisme.
De hoofdpersonen in deze roman zijn de Amerikanen Evelyn Brand en Peter Lang, die beiden wonen en werken in Duitsland.
Evelyn werkt als journaliste voor een Amerikaanse krant en wil in haar stukken verslag doen over de groeiende nazidreiging maar wordt door baas, die vindt dat zij als vrouw minder grote klussen zou moeten verslaan, tegen gewerkt. Ze wordt daarom gevraagd om een artikel te schrijven over Peter Lang en zijn lesmethodes.
Peter verblijft al geruime tijd in Duitsland en is zelfs onder de indruk van de voorspoed in het land. Hij geeft les op een universiteit en heeft veel Duitse vrienden, . Enkele van hen zijn zelfs lid van de nazipartij en nodigen Peter uit voor partij bijeenkomsten.
Ze leren elkaar beter kennen; door de toenemende gebeurtenissen en de informatie die Evelyn toegespeeld krijgt, maakt dat Peter anders gaat denken over de situatie in het land.
Hij gaat zijn contacten en de bijeenkomsten waar hij deel aan neemt, gebruiken om informatie te delen aan Evelyn.
De artikelen die Evelyn schrijft en haar achtergrond, blijven niet onopgemerkt bij de Gestapo. Haar leven loopt gevaar; ook het dubbelspel van Peter maakt dat ze samen moeten vluchten. . Via een omweg weten ze Parijs te bereiken waar ze verblijven bij vrienden van Peter.
Ook daar loopt hun leven gevaar maar uiteindelijk weten ze Amerika te bereiken.

Het verhaal wordt chronologisch verteld en speelt zich af in een tijdsbestek van enkele maanden. De auteur heeft een prettige schrijfstijl en gebruikt korte hoofdstukken die een datum en een plaats aangeven. De eerste maanden gaan wat rustig voorbij; maar in de tweede helft van het boek volgen de gebeurtenissen zich snel op.

“Sterren in de schemering” geeft een boeiend tijdsbeeld van de opkomst van het nazisme eind jaren 30. Maar laat ook zien wat de gevolgen zijn voor de gewone Duitse burgers en hoe zij daar mee omgaan. Centraal in dit verhaal staan de vriendschappen die de hoofdpersonen de kracht en de moed geven om te overleven.

Meer recensies van hennie altena