Floris Kleijne - Kleinste kwaad

Henny Valkenberg 09 april 2024
Ik mocht deze thriller (E-book) lezen als testlezer voor Meulenhoff Boekerij, wat ik erg leuk vond. Dit is deel 2 uit een serie met in de hoofdrol detective Roelant Onderwater en zijn partner Zorah Thijssen. Deel 1 was Klaverblad en heeft in 2021 de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut gewonnen. Ik heb deel 1 (nog) niet gelezen, dus ik miste informatie uit dit boek, maar in deel 2 werd af en toe informatie verstrekt. Derhalve was deel 2 heel goed te lezen en te volgen, zonder deel 1 vooraf gelezen te hebben.
Begin boek is direct al spannend, vijf kinderen en hun lerares worden ontvoerd. Het verhaal wordt dan afwisselend vanuit diverse personages verteld (Zorah, Roelant, Sharon (een van de ontvoerde kinderen) en Jeroen (rechercheur van politie). Ook staat er af en toe een cursieve tekst tussen de hoofstukken in. Wie deze persoon (een van de daders) is, blijft lange tijd onduidelijk. Deze afwisseling van diverse personen houdt de spanning in het verhaal. De cliffhangers aan het einde van de hoofdstukken verhogen de spanning en waren voor mij een reden om steeds verder te lezen.
Ik vind de auteur Floris Kleijne een aanwinst voor de Nederlandse thrillerwereld, ik zal deel 1 (Klaverblad) ook snel gaan lezen. Tevens opende het einde van deel 2 de deur naar deel 3 en dat zal ik zeker ook gaan lezen. Een aanrader.

Meer recensies van Henny Valkenberg