Een beetje vreemd

Henri 01 juni 2024
Scenarioschrijver (The Restaurant) en schrijver van Het hoge noorden heeft met IJzige val een tweede thriller geschreven.

Het begint veelbelovend. Isak en Maddie vormen al enige tijd een stelletje. Isak werkt in de thuiszorg. Madde werkt nog niet.
Isak heeft last van enge dromen. Hij herbeleeft hierin het trauma uit zijn jeugd, waarbij zijn moeder en zusje zijn betrokken. Wat is er toen precies gebeurd?
Hij is opgevoed door zijn opa. Zijn vader Frederik is na de vroegere gebeurtenissen uit zijn leven verdwenen .

Op een dag meldt de vader van Isak zich en nodigt Madde en hem uit in zijn luxe villa op een eiland dicht bij de zee. Hij is ernstig ziek en wil nog tijd doorbrengen met zijn zoon. De villa staat vol met merkwaardige afgodenbeelden en het ene personeelslid oogt apart. Frederik is een kunstenaar en verzamelt kunst. Toch, moet je misschien niet alles verzamelen. Sommige zaken blijken sterker dan een mens aan kan. Het komt dan ook gaandeweg tot een apotheose.

Het verhaal schakelt terug in de tijd en dan weer naar de huidige tijd na de gewelddadige finale bij de villa. Er is iets vreselijks gebeurd en Isak lijkt daar de schuldige van te zijn. De lezer vermoedt veel, maar de schrijver zal zich niet zo snel laten kennen.

Ulf Kvensler heeft een boeiend plot neergezet, maar de uiteindelijke finale laat zich mijn inziens te lang op zich wachten. Maar, mijn grootste drempel was dat de gebeurtenissen op zijn zachts gezegd ietwat ongeloofwaardig zijn. Met enige fantasie en geloof in het bovennatuurlijke kun je wel met de schrijver meegaan. Voor mij bleek dat een te hoge drempel.

Drie sterren. Goed geschreven maar voor mij (een beetje) te vreemd.

Meer recensies van Henri