Less is more

Henri 29 mei 2024
De Zuid-Afrikaanse schrijver Deon Meyer heeft meerdere boeken rondom inspecteur Bennie Griessel (en Cupido Vaughn) geschreven.
Het recent geschreven Leeuw is deel 8 uit de spannende serie rondom deze twee Valken. In dit deel worden de twee inmiddels gedegradeerde (zie vorig deel) agenten geplaatst op een andere afdeling om een fietsongeluk dat al snel anders in elkaar steekt te onderzoeken.

Al snel blijkt er een geheel andere orde van misdaad achter te schuilen. Criminaliteit dat tot in de hoogste regeringskringen van Zuid-Afrika reikt. Corruptie, illegale goudtransporten, geld opgeslagen in beveiligde bunkers en op hol geslagen special forces. Al met al wordt het verhaal steeds complexer en ook gewelddadiger.

Intussen probeert Bennie nog steeds van de drank af te blijven en zich voor te bereiden op zijn grootste uitdaging: het huwelijk met Alexandra. De gewelddadige afwikkeling van de zaak en de noodzaak om op tijd te komen op zijn eigen huwelijksdag lopen gelijk op in een spannende race tegen de klok.

Persoonlijk, vond ik dit deel niet het sterkste verhaal. Hoewel hoogstwaarschijnlijk op ware gebeurtenissen in Zuid-Afrika gebaseerd, verloor ik in dit soms bombastische geweld met raketwerpers en ander grof geschut de aandacht. Het was voor mij ‘too much’. Ook zwierde het verhaal naar mijn idee te veel heen en weer. Dan volgden we als lezer de een, dan weer de ander. Het werd voor mij steeds meer een opgave om ‘er bij’ en geboeid te blijven. Zodat ik zelfs, wat mij niet eerder bij Meyer gebeurde 200 bladzijden voor afronding naar het einde deed verlangen. Ja, voor mij had het dus allemaal wat korter en vooral minder gekund.

Desondanks vooral vanwege de twee personalities Griessel en Vaughn drie sterren. Wat mij betreft geldt voor de volgende thriller van Deon Meyer: less is more.

Meer recensies van Henri