Indringende reflectie

Henri 17 oktober 2024
In Morgen vertel ik alles geeft Job van Ballegoijen de Jong het verhaal van zijn jeugd en zijn vermeende studentenleven weer.

‘Inderdaad, ik was er zo eentje: een schijnstudent… een studielieger.’ P. 14

Zonder zich zelf te sparen, fileert Job zichzelf tot op het bot in dit boeiende boek. Al ontdekt hij wel ‘verzachtende omstandigheden’ in zijn jeugd die zijn leugenachtige gedrag mogelijk verklaren. De ernstige ziekte van zijn vader en zijn homoseksuele gevoelens, verklaren mogelijk zijn langzame ontwikkeling tot de liegende escapist. Tijdens zijn universitaire studie echter komt hij steeds dieper vast te zitten in het uitdijende web van leugens. Intussen doet hij zich voor alsof alles goed gaat. Op deze wijze houdt hij jarenlang de schijn op naar vrienden, zijn ouders, broer en zus; ja, naar iedereen om hem heen.

In dit eerlijke en boeiende boek deelt Job van Ballegoijen de Jong zijn innerlijke afdaling in het moeras van de leugens en hoe hij toch na vele jaren langzaam eruit klautert. Therapie helpt hem meer grip te krijgen en de oorzaken te duiden. Persoonlijk vind ik zijn schouw op het eigen handelen in dit boek bijzonder sterk. Nergens vliegt hij uit de bocht. Een uitgebalanceerd en leerzaam boek is het resultaat.

Naast zijn innerlijke reflectie geeft de schrijver ook aanwijzingen aan mensen in hetzelfde schuitje hoe hier mee aan de slag te gaan. Ook de mensen om de schijnstudenten heen worden opgeroepen om eventuele signalen van leugenachtig gedrag op te vangen. Door zijn schrijfstijl en keuzes is het boek toegankelijk geworden voor een breed leespubliek. Iedereen vertelt wel eens leugen om verschillende redenen. Wanneer komt echter de ontdekking dat leugens drijfzand blijken? Hoe kom je dan vervolgens uit deze schijnwereld?

Ik waardeer dit boek niet in het minst vanwege de durf van Job van Ballegoijen de Jong met 5 sterren!

Meer recensies van Henri