Broer Moordenaar 3,5*

Hermi1 09 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Broer, moordenaar, geschreven door Ellen Heijmerikx, gelezen. Het is mijn eerste kennismaking met deze schrijfster. In dit boek ontmoeten we Broer en Ellen. Broer woont in Belize, hij is daar naar toe gegaan na zijn echtscheiding. Het verhaal start als Broer al ziek is en zijn zus belt met het verzoek om hem tijdens zijn laatste levensdagen gezelschap te houden. Ze zijn beiden vroeger opgegroeid in een religieuze sekte, maar hebben deze sekte verlaten toen ze daar oud genoeg voor waren. De gevolgen van het opgroeien in een sekte zijn nog steeds, in al hun keuzes en gedragingen, goed te merken. Ondanks dat hun band sterk is aarzelt Ellen nog wel of ze aan zijn verzoek zal voldoen. De aarzeling komt doordat ze weet dat haar Broer wel het een en ander op zijn kerfstok heeft. Uiteindelijk besluit ze om toch naar Belize af te reizen en haar Broer gezelschap te houden tijdens zijn laatste levensdagen. Broer is best veeleisend en accepteert eigenlijk van niemand een nee. Zal het Ellen lukken om hem deze laatste periode bij te staan of kiest ze uiteindelijk toch ook nog voor zichzelf?
Op de cover zie ik een vrouw achter een soort traliewerk. Wel een mooie cover die goed bij het verhaal past. Het verhaal wordt afwisselend verteld tussen de begindagen van Broer in Belize en het bezoek van zijn zus tijdens zijn laatste levensdagen. Deze afwisseling in perspectief was voor mij goed te volgen en zorgde er voor dat het verhaal bleef boeien. Het was wel een bijzonder boek om te lezen. Met name het feit dat twee mensen uit hetzelfde gezin, met dezelfde genen en samen opgegroeid in een sekte toch, in alle opzichten, een andere kant op groeien. Waarvan Broer in Belize in de criminaliteit terecht komt en er voor zorgt dat hij op een vervelende manier alles en iedereen voor zijn karretje weet te spannen. En Ellen is zeer zeker het tegenovergestelde van haar broer.
3,5*

Meer recensies van Hermi1