De Nomade

Hermi1 26 augustus 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek De Nomade, geschreven door Anya Niewierra, gelezen. Ik had al eerder het boek de Canimo van dezelfde schrijfster gelezen. Een boek welke mij ook zeer goed bevallen is. De verwachtingen met de Nomade waren voor het lezen dan ook hoog gespannen. In dit boek vertelt de reisjournaliste Olga haar verhaal. Zij woont samen met haar vader in het Harzgebergte , Duitsland. Ze leven hier samen in behoorlijke afzondering. Olga weet niet beter dan dat haar moeder in het kraambed is overleden. Olga en haar vader hebben een erg sterke band samen. En hij heeft haar veel geleerd over de natuur en het overleven daarin. En vooral ook te leren vertrouwen op haar eigen gevoel en niemand te vertrouwen behalve zichzelf. Dan gaat Olga’s vader dementeren en komen er steeds meer herinneringen naar boven over zijn verleden. Herinneringen die niet overeenkomen met de geschiedenis zoals Olga die kent. Ze gaat twijfelen over wie ze nu daadwerkelijk is en om deze reden gaat ze thuis op onderzoek uit. Dan ontdekt ze documenten uit de voormalige Sovjet Unie. Olga gaat, onder het mom van voorbereidingen voor een nieuwe documentaire, op reis naar de driehoek Polen, Litouwen en Belarus. Lukt het Olga om meer duidelijkheid te krijgen over haar eigen geschiedenis?
De cover is mooi, met verschillende paarstinten en in het midden een prachtig meer waarover wordt uitgekeken. Het zou mij een gevoel van rust en ruimte geven zoals het er naar uitziet. Maar klopt dat ook met het verhaal wat er wordt verteld? Het merendeel van het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Olga. Soms afgewisseld door de mysterieuze gesprekken tussen twee heren en ook verschillende delen van een documentaire. Deze wisselingen van perspectief waren wat mij betreft goed gedaan en het heeft mij nooit in verwarring gebracht. Op deze manier dacht ik dat de situatie toch steeds duidelijker werd. Maar het tegendeel was waar. Het wantrouwen en de onrust van Olga kwam, daar waar nodig, goed op mij over. De natuur uit het gebied werd ook beeldend beschreven, waardoor ik toch ook wel het gevoel had met Olga mee in de natuur te lopen.. De geschiedenis uit het gebied Polen, Litouwen en Belarus is erg goed in het verhaal verwerkt. Het verhaal straalt duidelijk uit dat er goed en gedegen onderzoek is gedaan voor het schrijven van dit boek. Al met al is De Nomade een aanrader als je meer van de geschiedenis van de driehoek Polen, Litouwen en Belarus wilt weten waarbij ook een stukje spanning en romantiek aan bod komt.

Meer recensies van Hermi1