De typiste

Hermi1 26 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek De typiste, geschreven door Lody van der Kamp, gelezen. In dit boek ontmoeten we de Joodse Lien de Vries met haar twee kinderen. Lien is weduwe, een aantal jaren eerder is haar man Hartog overleden. Ze is werkzaam bij de burgerlijke stand, maar aangezien ze Joodse is en het ook oorlog is, wordt ze daar ontslagen. Gelukkig kan ze al vrij snel weer aan de gang bij de Joodse Raad in Amsterdam. Daar typt ze dagelijks berichten voor het Joodsche Weekblad, waarin de maatregelen van de Duitse bezetter voor de Joodse gemeenschap bekend worden gemaakt. Al vrij snel slaat de twijfel bij Lien toe, is het voor haar de juiste keuze om voor de vijand te blijven werken, terwijl ze weet welk vreselijk lot haar gemeenschap staat te wachten?
De cover is in mooie grijzige tinten uitgevoerd en we zien hier een vrouw op de fiets, waarschijnlijk richting haar werk. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld. De personages, en dan met name Lien, worden wel goed uitgediept. Ook de verhoudingen tussen Lien en haar ouders is goed uitgewerkt. Omdat Lien bij de Joodsche Raad werkzaam is, wordt ze scheef aangekeken door buren, maar ook door haar ouders en dan met name haar vader. Maar ze heeft eigenlijk geen andere keus, aangezien ze haar kinderen moet onderhouden. Anders is er voor hen geen eten meer. Langzamerhand komen er voor de Joodse gemeenschap steeds meer restricties en komen er meer en meer dilemma’s op het pad van Lien terecht. Voorlopig is ze nog wel veilig, omdat ze voor de Joodsche Raad werkt. Voor haar ouders, kinderen en vrienden ligt dat toch nog wel anders. Zij kunnen maar zo worden opgepakt. Maar hoe lang blijft het nog zo dat Lien zelf veilig blijft? En welke keuzes moet ze wanneer maken? Een verhaal met veel dilemma´s in een zware tijd. Het einde zag ik niet helemaal zo aankomen en ik vraag me toch wel even af hoe het een ieder tijdens deze moeilijke periode verder nog is vergaan. Al met al een aangrijpend verhaal over een jonge vrouw met twee jonge kinderen in een zeer moeilijke periode.

Meer recensies van Hermi1