Het meisje bij het venster

Hermi1 27 juni 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Het meisje bij het venster, geschreven door Frank Peters, gelezen. In dit boek ontmoeten we Rik Wolters. Hij is net gescheiden en dan word hij ook nog ontslagen van zijn baan. Hierdoor is hij veel thuis op de Heikant en heeft hij de gelegenheid om het nodige aan zijn huis te doen en hij helpt zijn buurman Gradus op de boerderij. Maar langzamerhand begint dit ook wat te vervelen en gaat hij meer en meer alcohol drinken. Dan ontdekt hij boven op zolder zijn spullen met betrekking tot Genealogie. Hij raakt hier weer in geïnteresseerd en hij gaat op pad om weer stamboomonderzoek te doen. Tijdens dit onderzoek komt hij de namen van Marie de la Motte en Willem Bolnes tegen. Bolnes zou familiebanden hebben met de beroemde schilder Vermeer. Hij raakt geïnteresseerd in deze banden en gaat verder op zoek. Tijdens deze zoektocht ontmoet hij Sandra Molenaars. Sandra is presentatrice en documentaire maakster. Zij is samen met haar crew op pad voor een nieuw programma. Sandra en Rik hebben van begin af aan wel een klik en ze gaan verder samen op onderzoek uit.
De cover is mooi gedaan in donkere en groene tinten. Je ziet de groene kamer die ook in het boek voorkomt. Op de achtergronden zie je een gele gloed van iets wat in brand staat. Naar mijn mening past de cover goed bij het verhaal. Verder word het verhaal afgewisseld tussen de zoektocht naar een onbekend schilderij van Vermeer door Rik en Sandra en de belevenissen van Willem Bolnes en Marie de La Motte. Frank weet op een plezierige en goede manier, geschiedenis, wat feelgood en spanning af te wisselen in dit verhaal. Deze afwisselingen vond ik wel plezierig en zorgde er voor dat ik verder zou lezen om te merken hoe het een ieder zou vergaan. Ik was wel benieuwd of er tussen Rik en Sandra een liefdesrelatie op gaan bloeien, of blijft het bij een fijne vriendschap? En gaat het hen lukken om het verdwenen schilderij van Vermeer te vinden?
Al met al een fijn debuut van de schrijver Frank Peters. Ik ben benieuwd naar de volgende boeken van deze schrijver.

Meer recensies van Hermi1