Hiltje

Hermi1 26 juni 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik Hiltje, geschreven door Anita Terpstra, gelezen. In 1847 besluit de man van Hiltje Sipma, om vanuit Friesland de oversteek te maken naar het land met op dat moment de onbegrensde mogelijkheden: Amerika. Hij hoopt dat ze hier een beter leven kunnen opbouwen dan wat ze in Friesland hadden. Met meer rijkdom en een religieuze vrijheid. In Friesland is het hard werken om maar enigszins je geld te verdienen, zeker als je een groot gezin hebt. In die tijd was het toch zo dat de man de beslissingen nam en dat de vrouw volgde. Dus Hiltje en hun zes kinderen volgen haar man en hun vader naar Amerika. Ze gaan met achthonderd andere Nederlanders per boot er naar toe. Het leven aan dek is best zwaar. Uiteindelijk komen ze aan in Amerika en trekken door naar Iowa waar ze een plaatsje genaamd Pella starten. De grond is er vruchtbaar en de Nederlanders zijn harde werkers, dus ze weten met elkaar al vrij snel een goed leven op te bouwen. Anita heeft dit boek op basis van Historische documenten, brieven, memoires en familiegeschiedenissen geschreven. Op de cover zie ik een hele groep mensen die staan te wachten om met de boot weg te gaan. Aan de kleding van de mensen kon ik al wel inschatten in welke tijd dit boek zich ongeveer afspeelde. Er staat wel een stamboom voorin. Doordat ik het e-book las, heb ik eigenlijk weinig teruggekeken naar deze stamboom. Met een papieren boek gaat dit voor mij toch een stuk makkelijker. Het verhaal is vooral een opsomming van gebeurtenissen. Hiltje kreeg een summier aandeel in dit boek. Aangezien ze ook in de titel vermeld staat, had ik toch eigenlijk wel verwacht dat haar aandeel in het verhaal groter is dan wat het daadwerkelijk was. Dat viel me toch wel een beetje tegen. Ik denk dat er wel meer in had gezeten als het verhaal meer in een roman vorm was gegoten en Hiltje een grotere rol in het geheel had gekregen. Want op zich kan zo’n geschiedenis toch verder wel interessant zijn om te lezen.

2,5 *

Meer recensies van Hermi1