Ik heb het echt gemaakt

Hermi1 16 augustus 2024

Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Ik heb het echt gemaakt, geschreven door Chantal Claasen gelezen. In dit boek leren we Fabiënne kennen. Zij is de top ontwerpster van modehuis Maxx. Ze heeft er hard voor gewerkt en er ook wel het nodige voor gelaten om deze positie te bereiken. Ondertussen heeft ze een geheime relatie met Max, de directeur van dit grote modemerk. Voor haar werk mag Fabiënne naar een grote modebeurs in Parijs. Normaal gesproken zou Max ook meegaan. Maar deze keer kan hij niet. Fabiënne mist hem wel. Totdat ze in een lift Adam tegenkomt. Deze ontmoeting blijkt toch te zorgen voor de nodige veranderingen in het leven van Fabiënne. Ze gaat nadenken of ze wel echt van Max houdt. Of was hij uiteindelijk een mooi opstapje om hoger op te komen in haar carrière?
De cover oogt heel vrolijk door het vele geel en het mooie rode jurkje. De cover geeft al wel aan in welk gebied het verhaal zich afspeelt, waardoor het goed past bij het boek. Fabiënne heeft in het verleden vaak genoeg te horen gekregen dat ze haar dromen niet hoeft na te jagen. Dat dat niet voor haar is weggelegd. Hierdoor wordt het ook wel duidelijk waarom Fabiënne er zo op is gebrand om wat van haar carrière te gaan maken. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Fabiënne. Het merendeel van het verhaal is in het nu, maar zo af en toe lezen we ook wat herinneringen uit het verleden van Fabiënne. Een verleden die zij eigenlijk het liefst zo veel mogelijk zou willen vergeten. Lukt het Fabiënne om haar verleden een plek te geven? En hoe gaat haar relatie met Max verder? De schrijfstijl is vlot, de personages zijn goed uitgewerkt en de hoofdstukken zijn zeker niet te lang. Ondanks dat het een feelgood is heeft het toch wel iets meer diepgang door de levenslessen die Fabiënne in de loop van het verhaal krijgt. Al met al een heerlijk boek voor een aantal uren leesplezier.

Meer recensies van Hermi1