Inspecteur Holländska 3,5 *

Hermi1 26 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Inspecteur Holländska, geschreven door Mirjam Everhard, gelezen. In dit boek ontmoeten we inspecteur Maja Hove. Ze is van Zweeds-Nederlandse komaf. Haar moeder is Zweedse, maar zij is op een gegeven moment naar Nederland vertrokken, waar Maja is geboren en opgegroeid. Maja heeft zelf besloten om uiteindelijk naar Zweden te gaan om daar te werken als politie inspecteur in de plaats Neläs. Haar mentor Sven Johansson noemt Maja graag inspecteur Holländska. Sven loopt ondertussen al bijna tegen zijn pensionering aan en mogelijk dat Maja daarna zijn plek in kan nemen. Opeens krijgt Maja de leiding over het onderzoek naar de vermissing van een Sámi vrouw in het afgelegen noorden. Na een paar dagen wordt er ook nog een dubbele moord gepleegd. Lukt het Maja om, samen met haar team, het onderzoek tot een goed einde te brengen? Naast het hebben van de leiding over dit onderzoek, wat nieuw voor Maja is, komt ze via haar moeder ook steeds wat meer over haar familiegeschiedenis te weten.
De cover is eenvoudig, de Letter H op een rode achtergrond en er is een kleinere hond te zien. . Maja en haar collega’s zijn totaal verschillende types. Door de uitwerking van de personages komt dit wel tot zijn recht. Ook wordt er in het verhaal het een en ander over de Sami verteld. Zij hebben het in het verleden niet makkelijk gehad. Dit vond ik wel interessant om het een en ander over te lezen. Ook was er een goede beschrijving van de natuur waar dit nodig was.. De afwisseling tussen de familie geschiedenis van Maja en het politieonderzoek is op een goede manier gedaan. Ook waren er een aantal stukjes waarin je als lezer de gedachtegang van de dader kon volgen. De verhaallijnen kwamen uiteindelijk wat mij betreft goed bij elkaar. Al met al een goed debuut en ik hoop dat er nog meerdere vervolgdelen zullen komen.
3,5*

Meer recensies van Hermi1