Plots ontwaken 3,5 *

Hermi1 11 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek plots ontwaken gelezen. In dit boek vind je vier totaal verschillende thriller novelles van vier verschillende auteurs.

De eerste novelle, Spiegel, is geschreven door Roan Botman. In dit verhaal ontmoeten we Ruben. Ruben is enorm verliefd op Lieke. Lieke ziet elke donderdag een lichtje branden in een huis waar een gezin heeft gewoond die op een vreselijke manier om het leven is gekomen. Ze gaan samen met vriend Gijs op pad om te kijken waar dat lichtje vandaan komt. Tijdens deze zoektocht komt Ruben in een wereld terecht waarin alles grijs is en er ook geen geur te merken is. Komt hij hier nog uit? Dit verhaal heeft toch wel iets van Fantasy denk ik. Zelf heb ik verder nog niet zo heel veel Fantasy gelezen en het is iets wat je, denk ik, moet liggen.

De tweede novelle is De hond zonder naam van Hans Van Es.
De Haan werkt bij de politie als rechercheur. Hij heeft een duidelijke mening tussen goed en kwaad. Totdat hij op een dag, tijdens het wandelen met zijn hond, de beslissing neemt om na te gaan hoe makkelijk mensen over de scheidslijn tussen goed en kwaad te komen. Lukt hem dit en zo ja op welke manier? Het idee voor dit verhaal is, naar mijn mening, toch wel goed bedacht.

De derde Novelle is het verhaal van Janneke Koehoorn, Verkeerde Genen.
Moeder Isabel is erg blij met de komst van haar zoon Brian. Maar dan blijkt dat hij toch anders is dan andere kinderen. In de pubertijd is Brian thuis eigenlijk al niet meer te handhaven. Tijdens de vakantie hoopt Isabel nog dat alles wel goed zal komen, terwijl vader Edwin zijn handen er al van af heeft getrokken. Dit verhaal heeft toch ook iets verdrietigs. Je probeert als moeder toch het beste voor je zoon te regelen en soms pakt dat toch minder goed uit dan verwacht.

De Vierde Novelle is geschreven door Mirko Schulze – Dodendans. In dit verhaal ontmoeten we de ter dood veroordeelde Jimmie Broeks. Jimmie is erg agressief en hij vormt een gevaar voor zijn cipiers. Dan op een dag krijgt hij bezoek van een therapeut om zijn gedrag in betere banen te leiden. Gaat het nog lukken om Jimmie minder agressief te maken en zo ja op welke manier dan? Het ter dood veroordelen kennen wij hier in Nederland niet, het is toch meer iets Amerikaans.

De cover met de dodenstoel is wel heel duidelijk en verwijst naar 1 van de novelles. De auteurs hebben ieder hun eigen schrijfstijl en spanningsopbouw. Eigenlijk heeft elk verhaal wel iets waardoor niets is wat het toch lijkt. Al met al wel een boek om zo tussendoor te lezen.

3,5*

Meer recensies van Hermi1