Schaduwkant

Hermi1 14 juli 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Schaduwkant, geschreven door Sophie Wester, gelezen. In dit boek maken we kennis met Ellen en Mick. Ellen is docente en councelor op de middelbare school waar ook haar zoon Mick op zit. Door de dood van haar man moet ze nu haar zoon alleen opvoeden. Langzamerhand verliest ze meer en meer het contact met haar zoon Mick. Het is de bedoeling dat Mick samen met zijn klasgenoten als eindexamenreis naar Texel gaat. Ellen heeft al aangegeven dat ze niet meegaat. Totdat er een andere leerkracht uitvalt en Ellen eigenlijk geen keus meer heeft dan mee te gaan met deze examenreis. Dit wordt door Mick absoluut niet op prijs gesteld en geef hem eens ongelijk.. Tijdens een examenreis wordt een van de leerlingen dood aangetroffen in een slaapkamer van een docent en Mick blijkt daarna verdwenen te zijn. Ellen is dan in alle staten. Gaat het lukken om uit te zoeken hoe deze leerling is overleden? En komen Ellen en Mick uiteindelijk weer meer bij elkaar?
De cover vind ik al mooi, zo met de donkere lucht en de vrouw in haar rode jas die aan de rand van het water staat. Het heeft al iets dreigends. Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit het oogpunt van Ellen. Je merkt als lezer haar onzekerheid, machteloosheid en haar frustraties waar ze zo mee te maken heeft in haar omgang met Mick. Dit en de verkeerde keuzes die ze maakt, zorgen er wel voor dat de communicatie met haar zoon steeds minder gaat lopen. Tussendoor komen de vrienden van Mick ook aan het woord. Deze afwisseling vond ik wel fijn en zorgde er bij mij wel voor dat de spanning goed in het verhaal bleef. Daarnaast waren de hoofdstukken niet te lang en is de schrijfstijl plezierig. Ik zag de verschillende situaties voor mijn ogen gebeuren. Voor mij was het lange tijd niet duidelijk wie nu de dader was. Er waren toch wel meerdere deelnemers die zich gedurende het verhaal toch wel verdacht gedroegen. Al met al een goede thriller.

Meer recensies van Hermi1