Spijt?

Hermi1 28 juni 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Spijt?, geschreven door Luc Vos gelezen. Spijt? Is een kort verhaal welke gaat over een seriemoordenaar, Lucas genaamd. Het zal niet lang meer duren voordat hij zal worden geëxecuteerd. Maar voordat dit gaat plaats vinden zal hij nog één keer worden ondervraagd door een jonge vrouw. Zij is psychologe van beroep. Zij is toch wel benieuwd of hij spijt heeft van de daden die hij in zijn leven heeft gepleegd. Daarnaast wil ze toch proberen om meer inzicht te krijgen in het waarom van zijn daden. Lucas beantwoord de vragen en ondertussen probeert hij ook achter de naam van zijn ondervraagster te komen. Zij heeft op de vraag over haar naam nooit antwoord gegeven. In de stiltes die zo af en toe vallen, geeft Lucas een drumsolo weer gemaakt door de boeien die hij om heeft en een ijzeren staaf waar hij aan vast zit.
De cover van het boek is vrij donker. Het lijkt de plek waar Lukas wordt ondervraagd. Er is ook nog een stukje van het verduisterde raam te zien, waarachter onder andere de rechercheur staat die Lucas gevangen heeft gezet. Door de flashbacks die er ook in het verhaal zitten, komen we als lezer meer te weten over Lucas en hoe hij bij zijn ouders opgroeide. Er zijn geen hoofdstukken in dit boek, maar dat was voor mij geen enkel probleem. Door de goede en duidelijke afwisseling was mij wel duidelijk waar ik in het verhaal was. De sfeer in het verhaal gaf mij wel een wat beklemmend gevoel. Toch knap om, in 77 pagina’s zo’n verhaal neer te zetten.
Het is geen Anne Verelst Thriller, maar als kort verhaal zeer zeker de moeite waard wat mij betreft.

Meer recensies van Hermi1