Tussen de dagen

Hermi1 16 augustus 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Tussen de dagen, geschreven voor Luc Vandromme, gelezen. In dit boek worden twee verhalen beschreven. Allereerst ontmoeten we Misa. Ze leefde in de Periode dat de Paus en de Katholieke kerk het nog voor het zeggen hadden. Haar vader was in die tijd wetenschapper van naam. Hij voerde onder andere experimenten uit op zijn gezin. Geregeld waren deze experimenten behoorlijk extreem. Ze hadden wel behoorlijke gevolgen voor het gezin. Wat betekenden deze experimenten voor Misa zelf? Misa komt terecht in de handen van Bisschop Lanzo La Catena. Hij maakt vaak misbruik van Misa en dit blijft dan ook niet zonder gevolgen. Lanzo La Catena is een man voor wie leugens en bedrog niet onbekend zijn. Lukt het Misa om uit de handen van deze Bisschop Lanzo La Catena te komen? En zo ja, hoe weet ze haar verdere leven vorm te geven?
Ook ontmoeten we Mauro. Hij is een docent aan de Hogeschool. Mauro is van Italiaanse komaf. Zijn ouders zijn destijds vanuit Italië naar België geëmigreerd. De nodige familie is hen daarin al voorgegaan. Ze hopen in België een beter leven te krijgen. Ondertussen is Mauro getrouwd en heeft samen met zijn vrouw Lotte kinderen. Hun huwelijk loopt niet meer zo heel erg soepel. Dus Lotte gaat een periode samen met een vriendin op vakantie en de dochters zijn op kamp. Mauro krijgt in de afwezigheid van vrouw en kinderen de tijd om na te denken. Heeft de emigratie gevolgen in het huidige leven van Mauro? Wat ontdekt Mauro over zichzelf? En wat gaat dit betekenen voor zijn huwelijk en zijn gezin?
De cover is eenvoudig. Het heeft een mooie gele kleur en we zien een portret van een meisje. Waarschijnlijk is dit Misa. Het boek heeft ruim 500 pagina’s. Luc weet de hiërarchie in het verhaal van Misa heel goed weer te geven. Ook de emigratie van de ouders van Mauro wordt duidelijk in beeld gebracht en welke gevolgen dit ook op latere leeftijd kan hebben op de kinderen uit dit gezin. De opbouw van de beide verhalen is wat mij betreft goed en spannend genoeg om goed door te kunnen lezen en nieuwsgierig te zijn naar de rest van beide verhalen. Tussen de dagen is het tweede boek van Luc Vandromme welke ik heb mogen lezen. Het boek Niets verlaat de tijd heb ik in een eerdere leesclub mogen lezen.
4,5*

Meer recensies van Hermi1